Foto: Kia
Tehnika
29. mai 2019, 07:15

Enne elektriautosid tulevad tõenäoliselt 48voldised poolhübriidajamid

Elektriautode läbimurdeni läheb veel aega, sest enne tuleb vastata küsimustele, kust leida akude valmistamiseks vajalikke maavarasid ning tootmismahte. Samal ajal on autotootjad leidnud lahenduse, kuidas sisepõlemismootoriga autod ökomaks muuta: uus trendikaup on 48voldised poolhübriidajamid.

Elektriautode müük on tõusuteel, selle valdkonna idufirmasid lisandub hoogsalt. Üsna suure tõenäosusega on mõne aasta pärast ka Euroopa turul mitmed uued särtsakad autobrändid – nimelt edendab Hiina valitsus elektriautode tootmist süsinikukrediidiprogrammi abil ning toetab ettevõtete ekspordipüüdlusi. 

Hiina turg on magus amps kõigile autotootjatele üle ilma ning üksteise võidu püütakse kohapeal jalg maha saada, et müüa oma autosid, sh elektrilisi hiinlastele. Siiski ei võta maailma suurimal autoturul lähiajal võimu täiselektrilised, vaid hoopis 48voldised poolhübriidajamid.

48voldise süsteemiga hübriid ei ole mingi tehnikaime – sarnane toode on olemas nii VAGil kui 2018. aastast ka Hyundai-Kia kontsernil. Sellekohast uuemat tehnoloogiat esitlesid mitmed üleilmse haardega tootjad ka äsjasel Shanghai autonäitusel.

Mis on 48voldine poolhübriidajam?

2018. aasta sügisel tutvustas Korea Hyundai-Kia autohiid oma esimest 48V diisel-poolhübriidajamit. See vähendab CO2 emissioone, toetades auto kiirendust 48voldisest lisaakust elektrivooluga ja pikendades sisepõlemismootori väljalülitatud olekut, kasutades uudset poolhübriidi starter-generaatorit. Komponentide kompaktsus võimaldab tehnoloogiat integreerida kõigi tootmises olevate mudelite ajamitega ilma praktilisust või paigutust mõjutamata.

Korea autohiiu diiselmootoritele paigaldatav poolhübriidajam vähendab CO2 heitmete hulka kergsõidukite ühtlustatud katsemenetluse (WLTP) kohaselt kuni 4% võrra.

Volkswageni kontsernis on 48voldine süsteem juba kasutusel mõnel Audi mudelil. 2018. aastast alates on VIII generatsiooni kaheliitrise turbodiiselmootoriga Volkswagen Golfid samuti 48voldise elektrisüsteemi ja rihmajamiga starter-generaatoriga varustatud.

See võimaldab vähendada auto kütusekulu 0,3 liitri võrra ning ühtlasi ka vähendada atmosfääri paiskuva CO2 hulka. Lisaks kasutatakse pidurdamisel tekkivat energiat auto aku laadimiseks.

Poolhübriidajami kohta loe põhjalikumalt Acceleristast.