Foto: PantherMedia/Scanpix
Tehnika
18. märts 2019, 13:44

EKSPERDI NÕUANNE: sõidukit peab vahatama ja poleerima vähemalt kaks korda aastas (3)

Auto poleerimine ja vahatamine eemaldab ja peidab kriimud ning annab värvkattele uue autoga võrreldava läike. Õigesti hooldatud sõiduk püsib kauem puhtana, ning on paremini kaitstud keskkonnamõjude eest.

Sõiduki seisukorrast, autoomaniku võimalustest ning ootustest lähtuvalt tuleb sõidukit aeg-ajalt poleerida ja vahatada, et parandada väiksemaid iluvigu ning kaitsta sõidukit kahjulike keskkonnamõjude eest nagu päikesekiirgus ja temperatuuri kõikumised. „Kindlat reeglit, kui tihti peaks sõidukit poleerima ja vahatama ei ole, kuid kindlasti on soovitatav seda teha vähemalt kaks korda aastas – kevadel ja sügisel, et valmistada sõiduk ette hooaja vahetuseks,“ selgitas Ideal Auto tegevjuht Henry Murumaa.

Enne poleeri, siis vahata

Enne vahatamist on soovitatav sõiduk poleerida, kuna poleerimise käigus eemaldatakse sõidukilt väiksemad kriimud ja ebatasasused. Poleerida on võimalik nii konkreetset detaili auto juures kui ka tervet sõidukit korraga. Samuti on võimalik poleerida erineva tugevusega – läigestavalt või süvitsi.

Läigestav poleerimine sisaldab põhjalikku pigipesu, auto lakikihti taastavat poleerimist ja kiirvaha. Ka süvapoleerimine sisaldab pigipesu, ent lakikiht poleeritakse põhjalikult mitme erineva poleerimispastaga, mis eemaldab väiksemad kriimud ja ebatasasused. „Et poleerimisel muutub sõiduki värvil olev lakikiht õhemaks, peab sõidukit poleerima koos vahatamisega, kuna viimane kaitseb poleerimisel töödeldud detaile,“ lausus Murumaa.

Vahatamise käigus töödeldakse auto pinda erinevate kemikaalidega, et anda sõidukile tagasi esialgne läige ning kaitsta masinat keskkonnamõjude eest, samuti soola, pigi ja muu mustuse eest, mis auto pinda kahjustada võib. „Vaha võib autol kesta mõnest pesukorrast kuni 12 kuuni, sõltuvalt sellest, kui tihti sõidukit kasutatakse ning pestakse ja loomulikult ka vahast endast,“ lausus Ideal Auto tegevjuht.

Millist vaha eelistada?

„Vaha eelistus sõltub autojuhi soovist, kas oodatakse pikemaajalist tulemust ja kaitset või on oluline pigem kiire ja lühiajaline efekt,“ kirjeldas Murumaa, lisades, et olemas on nii kiir- kui püsivahasid. Viimane on mõeldud kasutamiseks paaril korral aastas ja kaitseb autot pikema perioodi jooksul, kiirvaha aga juhuks, kui autoomanik tahab lühemaajalist tulemust.

Ideal Auto tegevjuht nendib, et kindlasti tuleks lasta autot poleerida ja vahatada asjatundjatel, sest mõlemad tööd eeldavad õigeid tingimusi ja töövõtteid. „Oskamatu poleerimisega võib oma sõiduki värvkatte ära rikkuda ning sellisel juhul tuleb lasta see üle värvida, et tehtud kahju parandada,“ hoiatas Murumaa koduse poleerimise ja vahatamise eest.

Kui auto on saanud suuremaid värvikahjustusi, siis poleerimine ja vahatamine enam ei aita ning pöörduma peaks spetsialistide poole. „Vahatamine aitab kivitäketest tekkivaid roostetamise protsesse küll aeglustada, kuid ei likvideeri neid,“ nõustas Murumaa ja lisas, et püsivama kahjustuse korral on vajalik põhjalikum kere- ja värvitöö.