Porsche 911 omanikud võivad rõõmustada: tehnoülevaatust läbib see masin kõige hõlpsamini. Foto: Pixabay
Tehnika
19. november 2018, 09:33

SAKSA TEHNOÜLEVAATUSTE RAPORT: vaata järele, kas su auto on komm või pomm

Saksamaa tehnilise ülevaatuse katusorganisatsioon TÜV koostab igal aastal sõiduautode pingerea aastakäikude kaupa, reastades töökindlad ja vähem vastupidavad sõidukid. Seekordne TÜV raport kannab järjekorranumbrit 48 ning on üllatusi täis.

Möödunud aastal teostati Saksamaal tehnoülevaatus ligi üheksale miljonile sõidukile. Saksamaa autopark on vananemas: koguni üks viiest autost ei läbinud tänavu ülevaatust esimesel korral. Keskmiselt on sealsed autod 9,4 aasta vanused.

Võrreldes 2018. aasta TÜV raportiga on suurte, liiklemist keelavate vigade hulk tõusnud keskmiselt kõigis vanuserühmades 1,3%. „Läbi kukkus“ ülevaatusel 21,2% autodest. Omanike jaoks tähendab see vigade parandust ja uuesti üritamist, et saada plaketti, mis autoga liigelda lubab.

12% autodest lubati liiklusse ebaoluliste vigadega ning vaid 0,1% ehk 4789 sõidukit said täieliku liiklemiskeelu ja need tuleks utiliseerida.

Lisaks autopargi vananemisele on mureks sõidukite digitaliseerumine – elektroonikavigade hulk kasvab iga aastaga ning tihtipeale ei ole neid võimalik olemasolevate mõõtevahenditega tuvastada, mis aga omakorda tähendab, et mõnigi oluline viga võib ülevaatusel kahe silma vahele jääda.

2010. aastaga võrreldes on autode keskmine vanus Saksamaal kerkinud 1,3 aastat, võrdluses aastaga 2000 aga koguni nelja aasta võrra. Ligi kolmandik (28%) sõidukitest on 10-11-aasta vanused. Varem või hiljem jääb autode vanus (nagu ka tabamatud vead) ajale jalgu.

TÜVi kõneisikud soovitavad poliitikutel vindi pealekeeramise asemel luua tingimusi keskkonnasõbralikumate autode kasutuselevõtuks ning tehnoülevaatuspunktide kaasajaga kooskõlla viimiseks.

TÜV raporti meetod

TÜV raportis jagatakse 2-3 aastaste parimad autod omakorda suuruse järgi kuude klassi ja viide vanuseklassi. Raportis on loetletud üle paarisaja mudeli. Tehnoülevaatuste tulemused on esitatud viies eri vanusegrupis kuni 10-11-aastaste autodeni välja.

Ehkki hinnatakse rohkem kui 100 punkti, võetakse TÜVi raportis arvesse neist 18 olulisemat. Erinevate mudelite keskmised tulemused on kokku võetud ülevaatusel ilmnenud suurte vigade põhjal. Suurte vigadega ei pääse ülevaatuselt läbi ja auto tuleb tuua kordusülevaatusele.

Arvesse lähevad näiteks veermiku, roolisüsteemi, tulede, pidurite, väljalaskesüsteemi, jõuallika, käigukasti jm elutähtsate sõlmede vead. Statistikas kajastub ka see, kuidas autosid hooldatakse – kui inimene oma hoolib, on sõiduk loomulikult paremas korras ja pääseb ülevaatuselt ka läbi.

TÜV raport on statistiliselt eriti usaldusväärne ja hinnatuim Euroopa vearaport ning on kasutatud auto soetaja jaoks omalaadne piibel.

Andmed põhinevad enam kui 8 miljonil perioodilisel tehnoülevaatusel, mis on läbi viidud ajavahemikus juuli 2017 – juuni 2018.

TÜV raporti „esimese öö“ ehk esmaavaldamise õigus on aastakümneid olnud Saksa autoajakirjal AutoBild. Viimastel aastatel on antud muule meediale voli avaldada aruande lühiversioon. Kes aga täispikki nimekirju tahab lugeda, teeb seda AutoBildi vahendusel või ootab ära andmebaaside avanemise aasta lõpus.

Milline auto on aegade esimene sõltumatu liider, kuidas läks varasemal võidutsejal Toyotal, millised on 2-3-, 4-5-, 6-7-, 8-9- ja 10-11-aastaste autode esikümned ja tagumised kümned ning milline automark saab sugeda, loe edasi Acceleristast.