2000. aastal süttis Pariis lähistel Concorde ja õnnetuses hukkus enam kui sada inimest. See lennukatastroof oli olulisemaid tegureid ülehelikiirusel reisilendude lõpetamisel paar aastat hiljem. Foto: AP/Scanpix
Tehnika
26. oktoober 2018, 10:22

15 aastat tagasi lõppes ülehelikiirusel reisilendude ajastu

AEGLASEMALT, MADALAMALE, LÄHEMALE: kuhu kadusid helist kiiremad reisilennukid ja Kuu vallutamine? (1)

14. detsembril 1972 lahkusid Eugene Cernan ja Harrison Schmitt Kuu pinnalt. 24. oktoobril 2003 aga toimetas lennuk Concorde (VIP-)reisijate seltskonna vaid mõne tunniga New Yorgist Londonisse. Miks on need kuupäevad olulised? Sest pärast neid pole ligi 46 aasta jooksul ükski inimene Kuul käinud ega täpselt 15 aasta jooksul ükski lihtinimene ülehelikiirusel liikuvale lennukile piletit osta saanud. Mis kärpis inimkonna tiibu ja lennukaid ettevõtmisi?

14. detsembril 1972 lahkusid Eugene Cernan ja Harrison Schmitt Kuu pinnalt. 24. oktoobril 2003 aga toimetas lennuk Concorde (VIP-)reisijate seltskonna vaid mõne tunniga New Yorgist Londonisse. Miks on need kuupäevad olulised? Sest pärast neid pole ligi 46 aasta jooksul ükski inimene Kuul käinud ega täpselt 15 aasta jooksul ükski lihtinimene ülehelikiirusel liikuvale lennukile piletit osta saanud. Mis kärpis inimkonna tiibu ja lennukaid ettevõtmisi?

Miks 1976. aastal alanud ülehelikiirusel kommertslendude ajastu 15 aastat tagasi otsa sai, selle kohta on välja toodud mitmeid põhjuseid. Näiteks müra: asulaid ületades võisid ülehelipaugud lõhkuda aknaid, mõrastada krohvi ja kariloomi hulluks ajada.

Väga suur pauk oli kiirlendudele kindlasti ka 2000. aasta katastroof: üks Concorde süttis Pariisi lähistel, rammis lähedalasuvat hotelli ja hukkus 109 (teistel andmetel 113) inimest. Mõistagi oli ülehelikiirusel reisilennukite ehitamine ja ülalpidamine röögatult kallis ja isegi priskete piletihindade toel ei osutunud see pikemas perspektiivis jätkusuutlikuks.  

Edasi lugemiseks: