Foto: Pixabay
Tehnika
26. oktoober 2018, 08:31

Autokasutaja ABC: kümme nippi edukaks talverehvide vahetamiseks

Esimesed lumesajud koos massilise rehvivahetusega on kohal. On aeg korrata üle põhitõed rehvide teemal, et talv ei tuleks sel aastal ootamatult. Alljärgnevalt kümme olulist põhitõde, et talverehvide vahetus sujuks muretult.

Talverehvide kasutamine on lubatud 15. oktoobrist kuni 31. märtsini, kohustuslik 1. detsembrist kuni 1. märtsini. Seadus käib eeskätt naastrehvide kohta, sest lamellrehvidega on lubatud (kuigi mitte soovitatav) sõita aastaringselt.

Seadus annab ette tähtajad, aga autojuht peab siiski ise otsustama, millal on õige aeg rehve vahetada. Praktikas tähendab see näiteks seda, et kui on palju sõitmist öisel ajal ja väljaspool linna, on mõistlik talverehvid varakult alla panna.

Lamellrehvid on keskkonnasõbralikumad, vaiksemad ja turvalised, kuid musta jää ja ootamatute öökülmade puhul võib naastrehv pakkuda kindlamat sõitu. Rehvivalik tulekski teha oma vajaduste ja harjumuste alusel.

Rehvivahetaja meelespea

1. Kontrolli rehvide vanust

Enne rehvivahetust on vaja kontrollida rehvide vanust ja seisundit. Kui autoga sõidetakse vähe, võivad sellel all olla vägagi vanad rehvid.

Reeglina peetakse ohutuks rehve, mis on valmitatud kuni 10 aastat tagasi (sic! mitte segi ajada rehvide kasutuseaga!). Sellest vanemate rehvide kummisegu on tõenäoliselt juba nii kõvastunud, et nendega liiklemine ei pruugi enam ohutu olla.

Rehvi vanust saab kontrollida rehvi küljel asuva DOT-märgistuse järgi. Neljakohalise numbrikombinatsiooni kaks esimest numbrit tähistavad tootmise kuupäeva ja teised aastaarvu.

2. Kontrolli turvisemustrit

Talverehvide turvisemustri sügavus peab olema vähemalt 3 millimeetrit, naastrehvide naastusid peaks olema kõikidel rehvidel alles enam-vähem sama palju.

Tasub vaadata ka mustri kulumist – kui rehv on ühest servast rohkem kulunud, tasub lisaks rehvirõhule kontrollida ka rataste kokkujooksu.

Hea on meeles pidada arvukaid teste: kulunud talverehv võib teel käituda kehvemini kui heas korras suverehv.

3. Vaheta rehve sobivas kohas

Kui on kavas ise rehve vahetada, tuleks valida selleks sobiv ohutu koht ja vajalikud tööriistad. Pind peab olema sile ja kõva, auto paigalpüsimiseks kasutada tõkiskingi.

Autos olev tungraud on mõeldud vaid ajutiseks olukorra lahendamiseks, seda ei ole soovitatav kasutada igal hooajal rehvide vahetuseks.

4. Kontrolli rehvirõhku

Rehvirõhku tasuks reguleerida võimaluse korral juba enne rehvide autole alla panemist. Pisut suurem rehvirõhk ei ole ohtlik, kuid võib vähendada sõidumugavust.

Kuu aja pärast tuleks rehvirõhku uuesti kontrollida. Tasub meeles pidada, et õhutemperatuuri langus mõjutab ka rehvirõhku ja suurema pakase korral peaks rehvirõhku suurendama.

5. Keera mutrid kinni

Rattamutrid tuleb hoolikalt kinni keerata vastavalt tootja soovitustele, see eeldab momentvõtme kasutamist.

Ülekeeramine võib velgi kahjustada, eeskätt käib see valuvelgede kohta. Valuvelgedel peab kindlasti kasutama ka õigeid polte ja mutreid.

Tasub pöörata tähelepanu ka sellele, et mutrite vahele võib jääda veidi liivateri või mustust ja sõitma hakates võivad mutrid veidi loksuma hakata. Seetõttu tuleks esimeste sõitude järel teha järelpingutust.

Rehvide õige säilitamise, sobiva sõidustiili valiku, naastrehvide sissesõitmise ja õige lamellrehvide valiku ning talverehvide maksimaalse kasutusaja kohta loe edasi Acceleristast.