Foto: Pixabay
Tehnika
25. oktoober 2018, 09:23

Uuringud: lamellrehvide kasutajad kipuvad rohkem riskima

Mitmed Põhjamaades läbiviidud uuringud on järeldanud, et naastrehvidega autodel on õnnetusse sattumise risk mõnevõrra väiksem, kui võrrelda autodega, millel on all lamellrehvid. Rehvidel aga süüd ei ole: autojuhid on need, kes valede sõiduvõtetega auto õnnetusse saadavad.

Norras, Rootsis ja Soomes on põhjalikult uuritud, kuidas naast- või lamellrehvid liiklusturvalisust mõjutavad. Tulemused on vastuolulised ning nende tõlgendamisvõimalusi mitmeid. Ning ühest tõde ei ole tänaseni.

Liikluse asjatundjad on jõudnud ühele meelele osas, mis puudutab rehve: sõltumata rehvivalikust, langetab roolis otsuseid autojuht. Valesti valitud kiirus ja valed sõiduvõtted on liiklusõnnetuste juhtumise peamiseks põhjuseks.

Spekuleeritakse, et see on osalt tingitud asjaolust, et lamellrehve kasutavad pigem kogenumad juhid, kes võivad samas oma oskusi üle hinnata ja kelle riskikäitumine liikluses on tõenäolisem.

Naastrehve soovitatakse aga juhtidele, kes ennast kindlalt ei tunne. Võib arvata, et need juhid kohandavad tõenäolisemalt oma sõidustiili vastavalt teeoludele.

Uuringute läbiviijad ei kiirusta statistilist õnnetusse sattumise riski põhjendama ainult lamell- ja naastrehvide olemusliku erinevusega.

Vastuolulised uuringud

2011. aastal avaldati Rootsis suurt vastukaja pälvinud uuring, mis põhines 2000-2010 aastatel kogutud ja analüüsitud andmetel. Uuringust tuli välja, et naastrehvid hoidsid ära koguni 42% õnnetustest, mis võinuks lõppeda inimohvritega.

Samas toodi välja, et 29% juhtudest vähendas õnnetusi autode külglibisemise vastase seadme rakendumine. Hiljem tunnistasid uuringut läbi viinud teadlased, et valim oli liiga väike, et teha põhjapanevaid järeldusi.

Soomes 2014. aastal läbi viidud uuringus leiti, et lamellrehvidega autode juhid on tõenäolisemalt need, kes istuvad rooli alkoholi või narkootikume tarbinuna, kes ületavad kiirust enam kui 20 km/h.

Samuti märgiti uuringu tulemustes eraldi, et lamellrehvidega autode rehvid on keskmiselt kehvemas seisus, võrreldes naastrehve kasutavate autodega.

Uuring ei vaadanud siiski seda, kas rehvide kehvem seisukord võib tuleneda sellest, et neid on kasutatud aastaringselt.

Mida ütlevad uuringud elektrooniliste abide kohta mõlema rehvitüübi puhul ja kas siintoodud uuringutulemusi tasub tõsiselt võtta, loe edasi Acceleristast.