Foto: Pixabay
Tehnika
23. oktoober 2018, 22:06

TALI TULEB: miks on kasulik hankida autole talverattad? (4)

Hoolimata ilmateatest, aastakümnetesse ulatuvast elukogemusest ja kontidesse hiilivast jahedusest, tuleb talv autokasutajate jaoks peaaegu alati ootamatult. Et talveks alati valmis olla, on mõistlik osta talverataste komplekt – sel on mitmed praktilised plussid.

Kui kaalukeelel on talverattad või talverehvid, peaks eelistama esimest ehk komplekti, kus koos rehvid ja veljed. Esialgset väljaminekut aitab kompenseerida suurem turvalisus, mugavus ja kõrgem väärtus järelturul, kinnitab Toyota järelteeninduse ekspert Lauri Ert. Sobiva komplekti valimiseks soovitab tema eeskätt ametliku edasimüüja poole pöördumist.

Mis on rataste eelised rehvide ees?

Talverataste eelis ümbertõstmist vajavate rehvide ees on aeg. Sõltuvalt sõidukist ja rataste seisukorrast võib rattavahetusele aeg olla rehvivahetusele kuluvast ajast isegi kaks korda lühem. Nii ei ole tarvis autot töökotta jätta ja sealt siis ühistranspordiga või muul moel päevaks tööle ja õhtul sealt tagasi ukerdada, vaid väärtuslik aeg jääb autoomaniku kasutada.

Kas ratastega saab vahetusse kiiremini kui rehvidega?

Hoolimata sellest, kas hoiustad rehve kodus või rehvihotellis, tuleb vahetuse puhul arvestada umbes ühe tunniga. Rataste eemaldamine, tasakaalude eemaldamine veljelt, rehvieemaldus veljelt, rehvi paigaldamine, rehvi tasakaalustamine ja ratta paigaldamine, pingutamine õige momendini. Hoides vahetusrattaid aga hotellis, on tasakaalustamine juba eelmise hooaja lõpus tehtud ning tarvis on vaid üks komplekt eemaldada, teine peale tõsta, pingutada ja rõhk kontrollida. Kuna rataste vahetus on kiirem, leiab töökoda ka ootamatu talve saabudes vaba aja hõlpsamalt, sest väiksemaid „auke“ tekib tõenäolisemalt kui tunnipikkusi aegu.

Kuidas talveratas turvalisem on?

Suuremad ja laiemad veljed ning madalamad rehvid on paljude arvates kenad vaadata. Talvel on need aga kaunikesti ebapraktilised, isegi ohtlikud. Näiteks kui sul on suverattad 18-tollisel veljel, siis talveks on mõistlik soetada 16-tollised veljed ning kõrgem ja kitsam rehv.

Kõrgem ja kitsam rehv on tark valik linnas, kus on palju rööpas sõitu ja auklikke teid. Eriti kõrge väärtusega on selline komplekt kevadises linnas, kus auke on juurde tekkinud ohtralt, ent parandama pole neid veel jõutud. Sõites sellistes tingimustes 18-tollise rehviga, võid lõhkuda nii velje, rehvi kui vedrustuse.

Auto kõrgem väärtus järelturul

Sõiduk, mille müügikuulutuses seisab täiendus „talverehvid“, leiab ostja kiiremini kui ilma selleta. Kui autoga on kaasas aga talverataste komplekt, on ostja leidmine tõenäoliselt veelgi hõlpsam ning väärtus järelturu silmis kõrgem.

Mida silmas pidada, kui tahan ise autol rattaid vahetada?

Kui vanasti kuulusid varuratas, tungraud ja tõkiskingad iga auto kohustusliku varustuse hulka, siis tänapäeval asendavad neid sageli kompressor ja rehviparandusgeel. Isegi, kui n-ö avariitungraud kodus olemas, ei tohiks spetsialistide sõnul asuda sellega ühe hooaja rattakomplekti teise vastu vahetama. See on pigem mõeldud ootamatu töö jaoks hädaolukorras. Ka tõkiskingadega takistades on auto liialt ebastabiilne ning võib halvimal juhul rattavahetajale peale kukkuda.

Spetsialistid märgivad ka seda, et kodune vahetaja peaks lisaks tungrauale soetama momentvõtme (hind ca €80), mille abil tehase poolt ette nähtud pingutusmomendini jõuda. Harilikult on sobiv pingutusmoment antud njuutonmeetrites ja tavalise mutrivõtmega töötades seda niisama lihtsalt välja ei raali. Liiga nõrgalt või liiga tugevalt pingutades võid rikkuda aga keerme ning see võib viia õnnetu olukorrani, kus ratas sõidu ajal alt ära tuleb ja see omakorda ohtliku õnnetuseni viib.