Turvaline võimalus on osta kasutatud auto margiesindusest - või vähemalt lasta välja valitud auto enne ostmist seal põhjalikult üle vaadata. Amservis näiteks on olemas kasutatud auto ülevaatusakt, mille põhjal vaadatakse üle 50 tehnilist punkti: kontrollitakse mootorit, akut, rehve jmt.Foto: Stanislav Moshkov
Tehnika
1. oktoober 2018, 17:01

TÄHTSAD NIPID: pruugitud auto soetamist alusta kodutööst

Kasutatud auto ostmine on mõnes mõttes õnnemäng: nende kõrval, kellel ost korda läinud ja autole midagi ette heita pole, on neidki, kelle pruugituna soetatud sõiduk on rohkem remondis kui sõidus.

Üht-teist saab iga autoostja ise ära teha, et ostu hiljem kibedalt kahetseda ei tuleks, kinnitavad margiesinduste ja autotöökodade asjatundjad. Nemad soovitavad alustada põhjalikust kodutööst ja valida hoolega ka ostukohta.

Kui palju saad kulutada?

Kõigepealt tee endale täpselt selgeks, kui palju on sul võimalik autoostuks kulutada. Kui kavatsed sõiduki soetada liisingu või laenuga, siis arvesta kohe lisaks auto kuumaksele ka lisakulutustega kindlustusele, ülevaatusele, jooksvatele hooldustöödele, kütusele jm. Nii pole ohtu, et satud olukorda, kus ostad suhteliselt soodsa hinnaga auto, mille ülalpidamiskulud hiljem igakuiseks probleemiks kujunevad.

Mõtle läbi, mida vajad

Plussid-miinused tasub kirja panna: mõtle läbi, milleks sa autot vajad, kus sõidad, kes sinuga koos sõidavad jne. Kui valikuvariandid on olemas, otsi nende mudelite kohta võimalikult palju infot: loe autoajakirju, uuri võrdlusteste, päri teenindusest tüüpvigade kohta, küsitle tuttavaid autoomanikke nende kogemuse asjus või süvene internetifoorumitesse. Varu otsinguteks aega. Kui oled leidnud auto, mida sooviksid osta, otsi teisi samasuguseid ja kõrvuta sarnaste autode (mark, mudel, aasta, varustus, läbisõit jm) hindu automüügiplatsidel, erakuulutustes ja internetis. Kas see, mille oled valmis valima, on neist kallim või odavam? Selgita välja, miks.

Vaata auto üle

Kui sa ise autosid väga hästi ei tunne, kutsu valitud autot üle vaatama minnes kaasa mõni tuttav, kellel on selles vallas rohkem kogemusi, ja vaadake auto nii seest kui ka väljast põhjalikult üle. Roosteplekid, suuremad ja väiksemad mõlgid-täkked, kriimustused ja värviparandused annavad aimu, milliste muredega tuleb edaspidi silmitsi seista.

Kui värvi- või plekiparanduste tõttu tekib kahtlus, et auto on sattunud avariisse, küsi seda kindlasti müüja käest. Kõige ohtlikum on peidetud avariilisus. Selle avastamiseks tuleks kontrollida tihendite ääri, et leida märke ülevärvimisest, otsida plastdetailidelt pragusid, mis viitavad paksule pahtlikorrale ja vaadata, kas uste ja muude keredetailide vahed on ühtlased. Raskele avariile ja selle tagajärgede kõrvaldamisele võib viidata näiteks nahaga kaetud armatuurlaud.

Võrdle auto väidetavat läbisõitu ja välimust ning mõtle, kas need on omavahel kooskõlas. Täpsusta, kui palju on kulunud auto hooldusele, uuri hooldusraamatust, kas kõik hooldused on tehtud õigel ajal, milliseid vigu on tulnud parandada ja millistes töökodades on seda tehtud.

Tee korralik proovisõit

Ära nõustu, kui auto proovimiseks pakutakse vaid põgusat hoovitiiru – proovisõidu jooksul peaks mootor saavutama ,normaalse töötemperatuuri, peaksid saama sõita eri kiirustel, kontrollida pidurite jm tööd, kuulama, kas mootor töötab ühtlaselt ja küsima selgitust iga kahtlase kolksu kohta. Võta keegi kaasa ja kontrollige proovisõidu käigus üle kõik aknatõstukid, tuled, luugid, konditsioneer, proovige järele, kuidas töötavad kojamehed, kas istmeid ja rooli saab ettenähtud ulatuses reguleerida, kas ukselukud ja -lingid töötavad laitmatult? Erilist tähelepanu tasub pöörata elektriseadmetele - nende vigade parandamine võib hiljem minna väga kalliks.

Enne lõplikku ostuotsust tuleks lasta auto põhjalikult üle vaadata margiesinduses või usaldusväärses hooldustöökojas.

Ole tähelepanelik ja kontrolliv

Kontrolli müüja tausta. Vaata äriregistrist, kas autot müüb era- või juriidiline isik. Eraisiku käest osta on tihti odavam, kuid eraisikutevahelisi vaidlusi lahendab vaid kohus. Firmade kohta saad infot ka Krediidiinfo kodulehelt, eraisikust müüja puhul aitavad ka päringud internetis ja suhtlusportaalides.

Tee auto taustakontroll. Maanteeameti kodulehel saad kontrollida sõiduki tausta VIN-koodi või registreerimisnumbri järgi. Eestist pärit auto puhul kontrolli Liikluskindlustuse Fondi kodulehel võimalikke avariisid.

Kontrolli korrasolekut. Kindlaim viis selleks on on lasta auto üle vaadata lähimas sama margi esinduses. Kogu auto tehnilise seisukorraga seonduva teabe peaksid saama kirjalikult.

Ära usalda hooldusraamatut. See võib olla võltsitud. Auto läbisõitu võiksid tõendada kuluarved teeninduse, vahetatud varuosade ja remondi kohta.

Sõlmi kirjalik leping. Sõlmi alati kahes eksemplaris ostu-müügileping, kus on kirjas müüja andmed, ostuhind, auto seisukord, lisavarustus, läbisõit ning kõik muu, milles pooled kokku leppisid. Ära osta kunagi autot ilma lepinguta, ära nõustu pakkumisega leping hiljem vormistada.

Tasu pangaülekandega. Tähtis on, et tehingust jääks jälg. Kontrolli, et lepingus olev müüja nimi ja pangakonto omaniku nimi oleksid samad - on juhtunud et hiljem süüdistatakse ostjat tasumata jätmises ja üritatakse topeltsummat välja petta. Kõige turvalisem on märkida arveldusandmed lepingusse.

Allikas: Tarbijakaitseamet