Foto: Pixabay
Tehnika
20. september 2018, 12:00

Google jälitab kasutajaid ka väljaspool ekraanimaailma

Salaleping Mastercardiga heidab valgust sellele, kui massiliselt Google oma kasutajate andmeid kogub ja müüb – kohati ka ilma inimeste teadmata, kirjutab Vanity Fair.

See pole mingi saladus, et Google jälgib oma kasutajaid ning müüb andmekogusid reklaamiklientidele. Hiljutine Bloombergi raport lisab aga sellisele ärile uue dimensiooni. Nimelt on osadel Google’i reklaamiklientidel olnud viimase aasta jooksul ligipääs tööriistale, mis näitab, kas nende reklaamid viivad ka reaalsete ostudeni.

Et vastavat andmestikku saada, on tehnikahiid võtnud esmalt  kahe miljardi Mastercardi omaniku andmed – mis teadaolevalt soetatud miljonite dollarite eest. Seejärel on kõrvutatud neid andmeid konkreetseid reklaame näinud inimeste kasutajaprofiilidega.

Oletame, et Google’i kasutaja nägi reklaami, aga kohe toodet ei ostnud. Reklaamija saab aga teada, kui kodanik soetas konkreetse kauba hiljem. Nii saab Google oma reklaamiklientidele raporteerida ka reklaamide efektiivsusest väljaspool internetti.

Teenusest nimega „Store Sales Measurement“ (poemüügi mõõtmine) teatas Google eelmisel aastal, märkides, et selle abil on võimalik saada ligipääs „umbkaudu 70 protsendile“ USA deebet- ja krediitkaartide kasutajate andmetest. Ettevõte kinnitab, et kasutajad saavad reklaamide jälitamisest loobuda, aga firma enda siseallikad on nentinud, et mingit lihtsat viisi selleks siiski pole.

Google rõhutab sealjuures, et andmed on täiesti turvaliselt kaitstud ning ei Google ise ega tema partnerid ei näe kasutajaid identifitseerida võimaldavat teavet.

Aga asja tuum on see: enamikku Mastercardi omanikest ei informeeritud sellest, et Google endale nende andmed on ostnud. Kumbki ettevõte tehingust avalikkust ei teavitanud. „Inimesed ei oota, et miski, mida nad poest füüsiliselt ostavad, seostatakse sellega, mida nad ostavad veebist,“ sõnas elektroonilise privaatsuse infokeskuse esindaja Bloombergile. „Ettevõtted panevad tarbijatele liiga suure koorma ja ei võta piisavalt vastutust selles, et teavitada kasutajaid sellest, mida nad teevad ja millised õigused neil on."