Foto: Google
Tehnika
4. september 2018, 11:17

PIDU-PIDU: otsingumootorite kuningas Google saab täna 20-aastaseks (1)

Kui viktoriinil esitataks küsimus „Nimeta leiutis, mis massidesse jõudes andis surmahoobi entsüklopeediatele, kollastele telefonikataloogidele ja taustaotsinguteenuse pakkujatele ning tõi informatsiooni inimestele lähemale kui kunagi varem“, siis ei peaks vastust isegi guugeldama. Vastus on „interneti otsingumootor“ ja ehkki kuuldavasti kuskil hingitsevad Yahoo ning Neti.ee, peetakse tänapäeval otsimootori sünonüümiks Google’it.

Kui Google täna veidi läägab, siis võib põhjuseks olla see, et kuskil kaugel on mõni veidi peomeeleolus IT-mees kogemata serverile šampust loksutanud. Sest just täna peetakse 1998. aasta 4. septembril asutatud Google’i 20. sünnipäeva.

Google LLC on Wikipedia andmeil rahvusvaheline Ameerika tehnoloogiaettevõte, mis spetsialiseerunud Internetiga seotud teenustele ja toodetele, sealhulgas veebireklaami tehnoloogiad, otsimootor, pilveteenused, tark- ja riistvara.

Ettevõtte asutasid 20 aastat tagasi Larry Page ja Sergey Brin, kes toona olid Californias asuva Stanfordi ülikooli doktorandid. Neile kuulub praegu 14% Google’i aktsiatest, aga samas on neil tänu superaktsiale hääleõigus 56% ulatuses.

Täna, 20 aastat tagasi loodi Google erafirmana, börsile mindi pea kuus aastat hiljem. Aktsiate esimene avalik pakkumine toimus 19. augustil 2004. Samal ajal kolis Google oma peakorteri Mountain View’sse ja selle hüüdnimeks sai Googleplex.

Tuleb välja, et kõik Google’i suuremad ettevõtmised on toimunud suve lõpupoole. Augustis 2015 teatas ettevõte plaanist koondada kõik oma erinevad ettevõtmised konglomeraati nimega Alphabet Inc. Ümberkorralduste käigus sai Google’i juhiks Sundar Pichai, senine tegevdirektor Larry Page aga asus Alphabeti etteotsa.

Firma selgrooks on tänaseni mõistagi otsingumootor Google Search, aga muid teenuseid on ajapikku kogunenud terve müriaad. Nimetame mõned: Gmaili e-post, Google Drive’i pilveteenus, Google Translate’i tõlked, Google Mapsi, Waze’i, Earth’i ja Street View kaardid ning navigeerimine, YouTube’i videod, Chrome’i veebibrauser jne jne.

Aasta 2017 seisuga oli Google maailma kõige väärtuslikum kaubamärk ja eeldatavasti pole selles osas tänaseks suurt muutunud.