Süüteküünlad on autotööstuses mootoreile särtsu andnud ligi sajandi, varsti pole aga neid - ega nende tootjaid - enam tarvis. Vana mootor Praha tehnikamuuseumis. Foto: Pixabay
Tehnika
15. august 2018, 10:43

Elektriautod võtavad Jaapani suurimalt tööstusharult töö ja leiva (6)

Tetsuya Kimura on närvis. Ta juhib mootoriosi tootvat ettevõtet, mis juba varemgi toimetas konkurentsis püsimise nimel lõputus kulude kärpimise tsüklis. Aga siis hakkas tema suurim klient, Toyota Motor Corporationi president Akio Toyoda, eelmisel sügisel hoiatama, et „üks kord sajandis“ toimuv suurem pööre ohustab kogu tööstusharu ellujäämist.  

Bloombergi teatel hoiatas Toyoda sõidujagamise, elektriautode ja isejuhtivate autode eest – need uuendused tekitavad muret kõigile neile, kelle elatis sõltub sisepõlemismootoritest. Jaapani valitsus pani läinud kuul puid alla, kui teatas soovist, et ettevõtted lõpetaksid aastaks 2050 üldse traditsiooniliste autode tootmise. See kõlab küll kauge tulevikuna, aga näiteks maailma suurim autoturg Hiina on juba võtnud eesmärgiks, et aastal 2025 sõidaks iga viie auto akude toel.

Toyota ja selle sadade Aichi prefektuuris tegutsevate varustajate (teiste seas ka Kimura firma Asahi Tekko Co) probleemiks on tõik, et elektriautod vajavad umbes kolmandiku võrra vähem osi kui sisepõlemismootoriga autod. Võtame näiteks rea detaile, mida elektriautol pole: süüteküünlad, kolvid, nukkvõll, kütusepump, pihustid, katalüsaator. Prefektuuri 310 000 autotööstuses leiba teeniva inimese jaoks tähendab detailivajaduse vähenemine valusaid kärpeid ja pikemas perspektiivis ohustab see Jaapani tööstuse südant.

„See hõlmab kogu piirkonda,“ sõnab ING Bank NV Aasia piirkonna juhtivökonomist Rob Cornell. „Juuksuritöökojad, kohalikud poed ja kõik ärid, kus automeistrid raha kulutavad – ka kõik need saavad löögi.“

Kriis tekib siiski aeglaselt. Ülemaailmsest autoturust moodustas elektriautode müük mullu vaid ühe protsendi ja suurem osa analüütikuid hindab, et bensiiniõgijaid ei söö need välja veel paljude aastate jooksul. Ühtlasi aeglustas elektriautodele üleminekut see, et Toyota enda hübriidauto Prius osutus edukaks.

Fujitsu uuringuinstituudi ökonomist Martin Schulz hindab, et töökohtade vähenemine saab olema märkimisväärne, aga ehk mitte nii suur kui uuringutes hinnatakse. Tema arvates ohustab autoosade tootjaid umbes selline langus nagu tabas Šveitsi kellatootjaid 1970-ndatel ja 80-ndatel – kui käekellade mehhanismid muutusid elektrooniliseks ja kümned tuhanded kaotasid töö.

Loo alguses mainitud Tetsuya Kimura paneb aga juba püsti uut äri. Sest on ainult aja küsimus, millal Toyota hakkab vähem mootoriosi tellima. „Kas see toimub kolme või viie aasta jooksul, selles ma pole kindel,“ sõnas ta. „Aga see tuleb.“