Foto: Reuters/Scanpix
Tehnika
25. juuli 2018, 12:36

HEITGAASISKANDAAL 2: autotootjad võltsivad emissioonitestide tulemusi HULLEMAKS (1)

Euroopa Komisjon (EK) on avastanud tõendeid, et autotootjad manipuleerivad 2020. aastal jõustuvate uute heitgaasiemissioonide standardite tarbeks juba testitulemustega. Kui lauaulatuslikuks Dieselgate’iks paisunud petuskandaalis püüti heitgaase näidata tegelikust puhtamatena, siis nüüd kasutatakse Financial Timesi teatel „trikke“, et testitulemused oleksid hullemad kui tegelikkus.

Volkswagen jäi 2015. aastal vahele nn katkestusseadmete kasutamisega – tarkvara oli loodud selleks, et heitgaasiemissioonide testid näitaksid nõuetele vastamiseks võimalikult madalaid tulemusi. Sedakorda aga näitavad EK andmed, et autotootjad rakendavad uut taktikat – sisuliselt „endakatkestusseadmeid“ –, et testidel võimalikult halvasti esineda.

Brüsseli teatel on olemas „selge risk“, et autotootjad tekitavad 2020. aastaks emissiooninäitajates „kunstliku tõusu“. Nimelt on 2020 üleminekuaasta ja selle seisuga pannakse kirja uued standardid, mis edaspidi kehtima hakkavad.

Teisisõnu: 2020. aasta mõõtmisandmed võetakse lähtetasemeks ja järgneva paari aasta jooksul kehtivad nende põhjal koostatud nõuded. Kui lähtetase on absurdselt lakke aetud, siis saab tüssata kogu süsteemi, märgib Jalopnik.

Väljaanne toob olukorra illustreerimiseks järgneva paralleeli: keegi läheb kätekõverduste tegemise võistlusele, väidab, et suudab teha korraga vaid ühe, osalebki ühe kätekõverduse tegijate kategoorias, pumpab siis kümme korda ja käitub nagu tšempion.

Millise või milliste autotootjate puhul sedasorti võltsimist on leitud, EK ei avalikustanud. 

Aga kuidas uutmoodi võltsimine üldse käib? Üks viise oli Financial Timesi teatel järgnev: testi alustati tühja akuga ja nii kulus testi ajal selle laadimiseks ekstrakogus kütust. Stop-start funktsioon (emissioonide vähendamiseks jõude seisva mootori väljalülitamine) võeti maha. Lisaks kasutati meelega sellist käikude vahetamise süsteemi, et testi ajal oleks sees võimalikult kõrged või madalad käigud, mis mõjutavad ka kütusekulu ja heitgaasiemissioone.