Foto: Accelerista
Tehnika
23. aprill 2018, 09:15

Mercedes-Benz X-klass: katse murda noobelkastikaga maasturilaadsete ülemvõim

Mercedes-Benz X pikap on üle pika aja põnev katse laiendada noobelautode areaali ootamatus suunas. Kui 1997. aastal lõi Mercedes kõik pahviks oma M-klassiga ning pani sellega aluse luksuslike linnamaasturite buumile, siis 20 aastat hiljem paneb ratta ukse vahele X-klass, et sõnastada ümber tõsiste tarbesõidukite segment.

Pikap iseenesest pole mingi uudis – praktiline „alati käru kaasas” sõiduvahend on põlvkondade kaupa töömehi ära teenindanud. Ühendriikides on kastikas juba aegu kuulunud elustiiliautode nimekirja ning ameeriklannad on „pikapi-kuti” 2014. aasta uuringu põhjal valinud kõige seksikamaks üldse.

Tööriistast lustikummutiks

Euroopas on pikappe käsitletud siiani ikka kui tarbesõidukeid. Alles viimastel aastatel on hakatud kastikatest kõnelema kui võimekatest vaba aja veetmise abilistest, millega asendada maasturilaadseid, millest ei jagu õieti ei maastikule ega ammugi töötegemiseks.

Vaba ja seiklusliku elustiili üheks eestkõnelejaks on 2016. aastal ilmavalgust näinud Nissan Navara uus põlvkond. Navara NP300 ongi muuseas ka X-klassi „amm”, millele Mercedes on andnud nooblimad jooned ja lisanud mõne tehnilise iseärasuse.

Tegelikult on ühest saanud lausa kolm, elustiili ja noobli kõrval valmib Barcelona kastikaliinil ka Renault Alaskan, mis defineerib end ausa töömehena. Niisiis, igale oma, mis sest et algselt on tegu sama masinaga. Ja N-st rääkimist ei peeta X-seltskonnas kuigi viisakaks.

Mercedes püüab X-klassiga seda kõige-kõigemat, igavast elust tüdinud tüüpi, kes on valmis lihtsa kastika eest välja käima suhteliselt soliidse summa raha. Sealjuures on ehk huvitav teada, et ühendriikides, kus kastikad on osa elustiilist, mersu oma X-i ei müügi.

Eestis ja Euroopas laiemalt ei ole esimene aasta toonud tohutut müügiedu, aga seda pole tootja plaanidesse sisse kirjutanudki. Ehk siis  – tegu on pigem eksperimendiga, turu kompamisega täiesti uues segmendis. „Kui teil tõesti enam ühtegi mõtet endal ei ole, ostke meie vingelt läikima löödud kastikas ja sõitke ... kuhugi ...”

Jättes kõrvale noobelklassi, konkureerib X kõigi kastikatega. Elustiili loo mõistes on ehk lähimad konkurendid Ford Ranger (mis on X-st veidi suurem) ja ikka seesama N(avara), mis, nagu öeldud, identifitseerib end elustiiliautona.

VW Amarok, mida viimasel ajal on hakatud esitlema kui linnainimese seiklusautot, jääb kaugele maha maastikusõiduomadustega (kliirens 50 mm madalam, kastikas ise oluliselt suurem!), aga virutab hinda pea samaväärselt.

Miks arvustajas Mercedes X vaimustusevärinaid ei tekitanud, kuidas toimis see kolimisautona, kas „blingitud kastikat“ tasub osta, millised on selle tehnilised omadused, nägu, kabiin ja hind, kuidas 2,3-liitrine diiselmootor end ülal pidas, loe põhjalikust ülevaateloost Acceleristas.