Foto: Accelerista
Toimetas Vidrik Võsoberg 23. märts 2018 09:13
Margus Värton pani Lätis pilgu peale ja käe külge legendaarse pisimaasturi uuele põlvkonnale. Dacia Duster on rumeenlaste rahvusauto staatusest ammu välja kasvanud ning võidab südameid kogu Euroopas. Uue põlvkonna müüginumbrid löövad juba praegu kõiki seniseid rekordeid.

Dacia Dusterist oleme varemgi korduvalt kirjutanud. On põhjust ka – see sõiduk on pisimaasturite turu põhjalikult ümber teinud ning meile on see meeldinud. Teise põlvkonna Dacia Duster andis Lätimaa teedel aga kõva hitihoiatuse: konkurendid jäävad mitmel põhjusel kaugele seljataha.

Proloog

Kunagi möödunud sajandi kaheksakümnendate keskel sattusin õpilasmalevlasena toimetama vennalikus Ungari Rahvavabariigis.

Sotsialistliku sõprusühenduse põllumajandus ei jätnud mu mälestustesse just sügavat jälge – no aprikoosid kasvasid puu otsas, virsikud ka, ja mingeid muid frukte sai ka nopitud.

Ahjaa, esimene tutvus veiniga sai vist kah seal sõlmitud. Neist mõnevõrra udustest meenutustest oluliselt kirkam on mälusalvestis sellest, mis toimus toonase vennasriigi tänavatel.

Kui kodumaistel uulitsatel liiklesid žigullid, mossed, sapakad, sekka mõni Volga ja UAZ ka ning laias laastus oligi kõik, siis madjarite maal oli pilt palju kirjum – nõukogudemaa autoplönnidele lisaks veeresid seal ringi Škodad, Wartburgid, Trabantid, Tatrad ... ja Daciad.

Ega need kõik muidugi vähem plönnid olnud, aga huvitavad ikkagi. Dacia iseäranis – see oli ju suisa prantsuse auto, Renault 12. Mis sellest, et sotsialistlikud rumeenlased suutsid selle kokku panna kohutavalt – ikka midagi teistsugust.

Nõnda oli Dacial minu mälusoppides oma koht kui millelgi, mis on odav, prantsusepärane, natuke mõlkis ja mitte liialt kvaliteetne. Pole just hea algus, ega ju?

Uus aeg

Uus aeg saabus Daciale laias laastus koos uue sajandiga – Renault ostis selle Rumeenia kontori koos naha ja karvadega ära ning asus vormima miskit, millega vallutada Ida-Euroopat, Põhja-Aafrikat ja Lähis-Ida.

See miski pidi ilmselgelt olema odav, vastupidav ja lihtsalt hooldatav. Nõnda sobras Renault nii enese kui tütarfirma Nissani jupikastides ning asus leitust kokku panema nimetatud omadustega sõidukeid.

Edukalt – Dacia Logan kujunes hitiks ja avas uksed tervele perekonnale sama ideoloogiat kandvatele sõidukitele. 2010 oli aeg valmis ka oma pisimaasturiks – sündis Duster.

Mootorid Renault' valikust, nelikvedu Nissanilt, kujustus omaenese disaineritelt. Mingitki peenekoelisust oli sellelt muidugi palju tahetud, aga kerge ja lihtne auto koos võimeka nelikveoskeemiga sai kangesti populaarseks ometigi.

Pärast mõni aasta tagasi toimunud mudeliuuendust sai mullu aeg küpseks täitsa uueks, teise põlvkonna Dusteriks. No ja nüüd on see siis lõpuks Baltikumis ning ma istun ühes neist.

Mida kujutavad uue Dacia kere ja kabiin, heli- ja pildisüsteem, kuidas see masin ülilibedal mäkkesõidurajal ronida suudab, miks see asfaldil erilist elamust ei paku, milliseid jõuallikaid ja käigukaste pakutakse ja millist üllatust pakub konkurentsis Dacia Dusteri hind, loe edasi põhjalikust ülevaateloost Acceleristas.