Foto: Accelerista
Tehnika
2. veebruar 2018, 09:27

Toyota GRMN: sütikuga väikeauto vaid kuuesajale valitule (1)

2017. aasta Genfi autonäitusel hullutas Toyota rahvast puna-must-valge Yaris GRMN kähkusõitjaga. Lubati võimsat ja kiiret masinat. Nüüd on see siis valmis. Käisime pisikese kreisipööraga lähemalt tutvust tegemas Barcelonas.

Tegelikult on 600 Yaris GRMN-i mudelit juba müüdudki. Autod kadusid nagu soojad juustukuklid Fazeri pagariletist. Igaüks teab, et on tervislikumatki nosimist ja praktilisemat sõiduvahendit, kuid Yaris GRMN tinistab ära ka kõige tuimemadki autohuvilised.

Külgetõmbe võlukunst

Proovige mõnes supermarketi parklas autoaknast välja vaadetes kokku lugeda, mitut Toyotat näete. Reeglina päris mitut. See mark oma laia mudelivalikuga on praktilisuse ja igikestvuse võrdkuju. „Praktilisus” ja „kestvus” ei ole sõnad, mis magnetiseeriksid, ometi Toyota mõjub.

Kes aga magnetina tõmbuda tahab, peab tunnistama, et Jaapani suurimal autotootjal on ka tumedam pool. Või kirkam, kuidas kellelgi.

Iga suurkorporatsioon teab une pealt, kuidas uusi automudeleid tehasest välja veeretada nii, et see paljudele meeldiks. Traditsioonid-traditsioonid!

Iga uue mudeli lihvimiseks kulub loendamatute inimeste loendamatuid töötunde, katsetusi ja teste, kooskõlastamisi, ümbertegemisi ja jälle kooskõlastamisi. Kuluvad kuud, vahel ka aastad.

Toyota Yaris GRMN-i puhul tehti kõik teisiti, nagu selgitas meile Stijn Peeters, Toyota Euroopa regiooni tehniline projektijuht. Tema juhtimisel ning koordineerimisel Yaris GRMN sündiski.

Auto ehitati valmis sisuliselt võluväel ja hüperkiirusel. Tiimil oli ühest küljest suur vabadus, kuid ka selge vastutus tulemuse ees. Projekt hoiti lihtsana – üks mootor, üks käigukast, üks varustustase. Punkt. See võimaldas säästa testimisaega.

Ka tiimi vastutus oli selge. Näiteks – eurooplaste jaoks ei ole alla 200-hobujõuline auto mingi kuumpära. Jaapanlased lepivad ka pisemate numbritega.

Peeters otsustas et tuleb teha võimsam, kiirem, erilisem; ja nii jäi. 212 HJ mootori ümber ehitati kogu muu tehnika.

Mustkunst või maagia? 600 autot – ja otsas!

Prantsusmaal asuv tava-Yariseid tootev Valencienne’i tehaseliin seadistati lühikeseks ajaks ümber nii, et kiirusega 7 autot päevas valmiks kokku 600 Yaris GRMN-i – neist 200 (nimega Vitz) jaapanlastele rõõmuks, ülejäänud 400 eurooplastele.

Eelmüük läks lahti 2017. aasta juulikuus, veel enne, kui tootmine algas. 72 tunniga olid autod broneeringutega kaetud. Mustkunst või maagia?

Yaris GRMN jooksis ajaga võidu. Täpsemalt tuli jälgida uute saastenormide kehtimahakkamise tähtaegu. 600 on 600. Rohkem Yarise kuumpärasid ei toodeta. Keskendutakse uutele projektidele. Kes hiljaks jäi, see ilma jäi. Võib-olla järelturul kunagi, midagi…? Maagia ja võlukunst!

Aga mida see haruldus endast kujutab, milline on jõuallikas, miks kompressoriga, milline on differ ja veel paljud muud loe seda imelooma näinud ja katsetanud Accelerista loost.