Foto: VIDA PRESS
Tehnika
9. november 2017, 15:08

Läheb kiireks: Uber lubab koos NASA-ga ehitada 2020. aastaks lendava auto

Sõidujagamishiid Uber teatas, et on löönud käed NASA-ga, arendamaks uut liikluskontrollisüsteemi oma lendavatele autodele, täpsemalt küll vertikaalselt tõusvatele ja maanduvatele sõidukitele (VTOL). 2020. aastal plaanib Uber hakata neid sõidukeid – mida praegu ei eksisteeri – Los Angelesis katsetama, märgib Jalopnik. Ning 2028. aastal peaks see seal linnas  juba sooritama iga päev „kümneid tuhandeid“ lende.

Mis puutub reisimise tulevikku, siis on juba ammu eksisteerinud mitmeid ulmelisi ideid. Näiteks ulmeliselt kallis Hyperloopi toru. Ent seda on vähemasti ka päriselus katsetatud. Lendavad autod on juba aastakümneid olnud teemana paras naljanumber.

Ei VTOL-autosid ega seda toetavat taristut pole tänasel päeval olemas. Pole midagi muud peale idee – täpselt nagu ka lugematute varasemate lendavate autode puhul. Nii võiks Uberi VTOL-i idee välja naerda, arvestades, et selle realiseerimisajaks öeldakse kaks aastat. Aga kui ideega on kaasa tulnud Los Angelesi linnavõimud ja isegi NASA, siis on see ilmselt vähemalt mõõdukat kaasaelamist väärt.

Uberi plaan on luua elektriliste VTOL-ide ehk eVTOL-ide võrgustik ja anda sõidukid soovijatele kasutada. Nagu helikopter, suudaks eVTOL nii majakatuselt õhku tõusta kui ka seal maanduda ning katta vahemaid kiiremini kui LA ummikutes tiksuvad autod.

Uberi enda analüüsi kohaselt oleks teatava vahemaa läbimine eVTOL-iga ehk UberAir’iga kulu poolest võrreldav sama distantsi läbimisega UberX autos. Ning mõistagi oleks lend kiirem. Näiteks toodud LA lennujaama ja Staples Centeri vahemaa läbimise puhul oleks lend lausa kolm korda kiirem. 

Projektijuht Jeff Holden ütles Verge’ile, et tema meelest peaks seda ideed tõsiselt võtma. Sest kuigi mingit toodet veel ei eksisteeri, on realiseerumise suunas olnud „kõva progress“. 

Kellele see mõte ei meeldiks? Ummikutes istumine on ju jama. Aga Uberil tuleb kindlasti veel ületada terve hulk takistusi. Muuhulgas peab ettevõte leidma taksoturul toimiva ärimudeli ning muidugi tegelema üüratu paberimajandusega vastavate masinate ja nende liikumise seadustamiseks. Loomulikult pole ka teada, kui kalliks lendavate autode tootmine osutub. Aga eks näis – kahe aasta pärast saame teada.