Volvo PV36Foto: Volvo
Tehnika
24. aprill 2017, 09:07

Lummav autoajalugu: 90 aastat Volvo sõiduautosid sõnas ja pildis

1927. aastal jõudis planeedi Maa elanikkond esimese miljardini. Eestis tuli käibele viimane seeria markasid, ületrükiga "Eesti kroon". Assar Gabrielsson ja Gustaf Larsson asutasid Volvo. 90 aastaga on Rootsi autotööstus rikastanud autoajalugu kümnete omanäoliste mudelitega ning muutnud Volvo autotööstuse turvalisuse sünonüümiks.

Volvo, ladina keeles "ma veeren", sündis 14. aprillil 1927, kui Göteborgi tehasest Rootsis väljus esimene "Jakob". Volvo rajajate Assar Gabrielsson ja Gustaf Larsson loodud firma alusväärtusteks olid kvaliteet ja turvalisus, mis on kõige olulisemad ka tänaste Volvo autode juures. 14. aprillist 1927 kuni 31. märtsini 2017 on Volvo tootnud 19 594 764 autot.

Verisulis firma tootis oma uutest neljasilindrilistest ÖV4 ja PV4 mudelitest nii suletud katusega sõidukeid kui ka kabriolette, mis olid konstrueeritud Rootsi kliimas paremini vastu pidama võrreldes samal ajal Ameerika Ühendriikidest imporditud autodega.

Mõlemad kandsid Rootsis kasutusel olevat raua sümbolit, mis oli paigutatud iluvõrel diagonaalis asuvale metallist detailile – veel üks element Volvo ajaloost, mis on olemas ka tänastel mudelitel.

1929. aastal tutvustati kuuesilindrilist mudelit PV651, mis oli nii pikem kui ka laiem kui Jakob. Selle edu võimaldas firmal osta ära oma mootoritootja ning soetada oma esimene tehas ja aasta 1931 lõpus maksta aktsionäridele välja esimesed dividendid.

Esimese olulise verstapostini tootmises, 10 000 autoni, jõuti mais 1932 ja peatselt hakkasid Volvo edasimüüjad nõutama tagasihoidlikuma hinnaklassi "rahva"sõiduki väljatöötamist. Selleks sai PV51 1936. aasta mudel, disainilt sarnane kallimale PV36-le, kuid väiksem ja madalama varustustasemega.

Kuidas mõjutas Volvot Teine maailmasõda ja missugune on autotootja ajalugu olnud pärast seda, loe ja vaata edasi Acceleristast.