Tehnika

KAS TSENSUUR VÕI JAANALINNUTAKTIKA? Uus Chrome'i laiendus blokeerib mõrvarite nimed ja pildid (2)

Õhtuleht.ee, 28. aprill 2016 14:39
Näide Chrome'i plugina töötamisest, mis tsenseerib ära mõrvarite nimed ja pildid. Foto: money.cnn.com
Relvavägivalla ennetamise ühendus "The Brady Campaign to Prevent Gun Violence" tahab sõna otseses mõttes kustutada veebisaitidelt massimõrvarite nimed, vahendab money.cnn.com.

Selleks annab ühendus välja Chrome'i veebibrauseri pistikprogrammi. "Võid mõrvari nime ja pildi ekraanilt ära pühkida ja asendada selle millegagi, mis tõsiselt sinu tähelepanu väärib – ohvritega," öeldakse plugina kirjelduses.

Brady kampaaniapartner on turundusfirma Ogilvy & Mather ja kampaania nimi on "Null minutit kuulsust".

Projekt kannab sama sõnumit kui kampaania "Ei kurikuulsusele", ent on iseseisev. "Ei kurikuulsusele" kontseptsiooni algatasid Caren ja Tom Teves, kelle poeg Alex tapeti 2012. aastal Colorado osariigis Aurora kinos toimunud rünnakus.

Möödunud aasta jaanuarist alates on Teves'id ja teiste tulistamisohvrite perekonnad uudisteagentuuridele tungivalt soovitanud hoiduda massimõrvarite nimetamisest ja näitamisest. "Püüdes vähendada tragöödiaid tulevikus, esitame meediale väljakutse," öeldakse "Ei kurikuulsusele" veebisaidil.    

Nii hukkunute pered kui ka nüüdne Brady kampaania panevad küsimärgi alla uue meedia normistiku tulistamiste kajastamisel.

"Meedial on oma roll selles, et hoida ära koletiste meeldejäämist, pritsides tulistajate nimesid ja nägusid igale poole üle televisiooni, ajalehtede ja interneti," ütles teadaandes Brady kampaania juht Dan Gross. 

Seisukohale on mitmeid vastuargumente, alustades faktist, et ajakirjanikel on kohustus kajastada juhtumeid võimalikult täpselt. 

Brady kampaaniaalgatus sisaldab ka petitsiooni, mille eesmärk on "julgustada meediat lõpetama oma kanalites toimepanijate nimede ja nägude näitamine".