Foto: Lexus
Tehnika
15. märts 2016, 18:06

FOTOD | Proovisõit - uus Lexus RX (2)

Mõni aeg tagasi veiniala asjatundjatega ühe laua taga istudes kargas pähe paralleel, et ka autondust saab laias laastus samade väärtustega hinnata. Mõne aastakäigu Dom Perignoni või Cabernet Sauvignoni nähes hakkavad tõelisel sommeljeel käed värisema, mõni väljalase seevastu võib jätta täiesti külmaks. Samamoodi on ju ka autodega – on mudeleid, mis muutunud ihaldusväärseks klassikaks ning samas kõrval teine samasugune ei huvita peaaegu kedagi, kirjutas Autonet.

Ka veinitootjate vahel on selge erinevus. Rolli mängivad nii ajalugu, kogemused, oskused, kui ka materjal. Võrdlust tuntud viinamarjapiirkonna ettevõtja ja oma tarbeks kuskil suvila keldris jooki kääritava eestlase toodangu vahel pole mõtet pikemalt arutama hakatagi. Ja jällegi, analoogia autotööstusega täiesti olemas.

Ütleksin, et vaatamata autofirmade pressiteadetes kõlavatele lennukatele fraasidele, nagu „lõpuks ometi oleme leiutanud auto“ ja „uus legend on sündinud“, annab just aeg lõpuks aru, kuivõrd hästi üks või teine mudel välja kukkunud on. Tõsi, tootja suhtumine määrab palju ning panustatud energia ja kirg paistavad samuti juba kaugele välja.

Uus Lexus RX nõuabki sellist pikka sissejuhatust, sest kuigi autol alles seisab ees pikk teekond enda eksistentsi õigustamiseks, siis hea stardipositsioon on talle tagatud – tootja üle 30 aasta „premium“-segmendi kogemust ning sihikindel soov ennast üha uuesti ja uuesti tõestada muudavad sõidukid täiuslikumaks ning kasvatavad tasapisi margi turuosa üle kogu maailma.

Uue RXi puhul ei saa jätta nentimata veel üht autonduses maad võtvat suundumust – vanasti kujustati autod tihtilugu tagasihoidlikumalt. Peaasi, et vinti mitte üle keerata ja sellega potentsiaalselt kliente kaotada. Tänapäeval suhtutakse asja aga peaaegu täiesti vastupidi ning tulemus on vähemalt huvitav. Ka Lexuse uut crossoverit kuidagi igavaks nimetada ei saa. Esimesena kargab teadvusesse ääretult massiivne ninaosa, üsna järsud küljejooned ning iseloomulikult laugjas tagaosa. Eelmise ja uue põlvkonna mudeleid segi ajada ei suuda isegi pime. Meeldiva pisidetailina võib siinjuures ära mainida lennukust lisava C-piilari disaini.

Interjööri materjalivalik vastab segmendile, kõik on pehme ja mõnus. Valitsevad horisontaalsed jooned. Teadagi – jätab laiema ja avarama mulje ning ei kriibi ka silma. Uus, ja veelgi suurema ekraaniga multimeediasüsteem ning loendamatu elektroonika, millega üritatakse juhi elu võimalikult kergeks ja mugavaks muuta. Taaskord hiilgab Lexus diskreetsete disaininõksudega. Ainus, millega ikkagi ei suudeta veel korralikult maha saada, on „infotainmenti“ juhtimine. Kõik käib läbi uue hiirelaadse nupu, kuid jääb ikkagi ebamugavaks. Siiani pole keegi suutnud keeratava ja vajutatava ketta vastu midagi ära teha. Eks näis, mida Lexus järgmiseks välja mõtleb.

RXi juhtimine on mõnus, rool mitte liialt kerge, tunnetus hea. Istmed mugavad, sadat pidi reguleeritavad ning ka teine istmerida pakub piisavalt ruumi ja avarust. Elektroonikast juba põgusalt juttu oli, kuid mainigem, et kiiruse ja navisüsteemi näidud kuvatakse tuuleklaasile ning pardale kuulub kogu valik, mida ühelt „premium“-segmendi sõidukilt eeldada oskaks. Kuna eelmise põlve RX-i proovisõit jäi juba päris mitme aasta taha, siis otsest võrdlust teha ei julgeks. Aga uue teljevahe sai pikem, kere laiem ja jäigem, küllap see edukalt ka sõidu stabiilsuse kasvuks pöörati. Igal juhul meeldiv kogemus.

Mootoritest pakutakse varasemast juba tuntud 2,0liitrist nelja silindriga turboajamit ning 3,5liitrist V6 hübriidi. 3,5 liitrist V6 pakutakse mõningatel turgudel ka ilma hübriidita, kuid Eestis mitte. Hübriidi võimsus ulatub 262, turboversioonil 238 hobujõuni. Pöördemomentide võrdlus vastavalt 335 ja 350 Nm. Proovitud sai mõlemat ning tuleb nentida, et mingit väga erilist vahet tunda polnud. Turbomootor tegi kiirendades pisut rohkem häält, kuid efektiivne müraisolatsioon taandas selle minimalseks. Küll aga kaalub auto olenevalt varustusest laias laastus 2 ja 2,2 tonni vahel, ehk teisiti sõnastades: mingi erilise sportlasega muidugi tegu pole.

Samas tasub märkimist, et kui vanal põlvkonnal oli hübriid tavamootorist oluliselt ökonoomsem ning suutis hinnavahe hõlpsasti korvata, siis uut valides tasub oma kalkulatsioonides kõvasti täpsem olla. Muidugi on hübriid palju keskkonnasõbralikum ning rohelist mõtteviisi väärtustades ei tohiks üldse mingit kahtlustki olla.

Uut RXi proovides, aga millist Lexust siis proovida ei maksaks, tasub tähelepanu pöörata ka vedrustusele, nelikveole ning mõnusatele piduritele.

Põhilised andmed tehniliste näitajate tabelist. Pikkus 4890, laius 1895, kõrgus 1690 ning telgede vahe 2790 millimeetrit. Kliirens 200 millimeetrit. Tuuletakistustegur 0,33. Pöörderaadius 6,9 meetrit. Uue RX-i hinnad algavad 55000 eurost turbomootoriga versiooni puhul. Hübriidi eest tuleb üle 8000 euro rohkem välja käia. Kuid nagu Lexuste puhul ikka, on vähemalt näha, mille eest seda makstakse.

Tulles tagasi jutu alguse veinidega võrdluse juurde, siis ilma igasuguse kahtluseta andis Lexus uuele RXle korraliku stardipagasi. Kas autost vormub kunagi ka ihaldatud legend, seda näitab juba aeg. Samas kasvab crossoverite segmendi populaarsus järjepidevalt, seega pole kahtlustki, et uusi Lexuse linnamaastureid hakkame liikluses päris tihti kohtama.