Reisimine
6. juuni 2015, 08:00

Kott läks vahetusse? Enamasti saab selle ühe päevaga ka tagasi (3)

Lennureisile minnes märgistab enamik inimesi oma kohvri ära, peale selle hõlmab reisikindlustus üldjuhul ka pagasit. Bussiga kodumaal reisides pagasile nii suurt rõhku ei pöörata. Mis saab aga siis, kui sõidad ühest Eesti­ otsast teise ning avastad sihtkohas, et sinu kohver on juba varem väljunud?

"Pagasi kadumisest tuleb kohe informeerida bussijuhti. Kui kahtlustad, et sinu pagas on varastatud, tuleb bussifirma klienditeenindusele esitada avaldus. Seal tuleb üksikasjalikult kirjeldada reisi aega, pagasi bussi paigutamise hetke, pagasit ennast ja panna kirja ka hinnanguline kahju suurus," õpetab Eesti Bussi juhatuse esimees Gunnar Obolenski.

Olukord ei pruugi aga nii traagiline olla, keegi võis lihtsalt sarnased kohvrid või reisikotid kogemata segi ajada. Eesti Bussi pagasiveo eeskirjades on välja toodud, et ettevõte vastutus algab hetkest, kui bussijuht on pagasi vastu võtnud ja lõpeb hetkega, kui ta on selle väljastanud. Kottide vahetusse minemise korral ei saa aga bussijuhile süüd panna, inimene peab väljudes ikka ise oma kohvri tuvastama.

Eksikombel vahetusse läinud pagas jõuab üldjuhul kiirelt õige omanikuni tagasi. "Kogemus on näidanud, et eksituse ilmnemisel jõuab info klienditeeninduse või bussijuhi kaudu kiiresti meieni ning vahetusse läinud pagas saadetakse üldjuhul esimese vajalikus suunas sõitva bussiga omanikeni tagasi. Reisijatele see mingeid kulutusi ei tohiks tuua. Neil tuleb vaid kokkulepitud ajal ja kohas bussil vastas olla," jõuab kott Obolenski sõnul tavaliselt päevaga omaniku juurde tagasi.

Välja arvatud siis, kui segadus on juhtunud päeva viimasel väljumisel. Varguse korral sõltub pagasi tagasisaamine juba politsei tegevusest ja süüdlase tabamisest.

Väärisesemed võta endaga bussi kaasa

Kui pagas aga jääbki kadunuks või tuvastatakse bussijuhi süü selle kahjustumisel, hüvitab Eesti Buss tekkinud kahju kuni 160, Hansaliinid kuni 155 euro ja Simple Express kuni 200 euro ulatuses. Kuid selleks tuleb esitada esemete väärtust tõendavad dokumendid, vastasel juhul võivad bussifirmad kahju hüvitamisest keelduda.

"Kõik väärisesemed ja elektroonika tuleks turvalisuse kaalutlusel kindlasti käsipagasisse paigutada. Samuti soovitame pagasile kindlustus teha," sõnab Obolenski.

Ühtlasi on bussifirmade pagasiveo tingimustes kirjas, et hinnalisi elektroonikaseadmeid, ehteid, kunstiteoseid või muid väärtasju ei ole lubatud pagasiruumi paigutada.

Kui sageli pagas vahetusse või kaotsi läheb? "Õnneks väga harva. Käsipagasiriiulisse või bussi istmetaskusse unustatud asju tuleb paraku sagedamini ette. Bussijuht edastab kogu leidvara (v.a kiirestiriknev kaup) meie klienditeenindusse ning seda hoitakse seal maksimaalselt kuu aega. Pärast antakse see üle politseile."

Rahvusvahelistel liinidel kasutatakse kleepse

Kogenud rändur ja blogija Getter Koobas usub, et bussiga sõites on kohvri vahetusse minek hoopis väiksem mure kui lennukiga reisides. "Viimasel juhul võib kohver juba mõne tunni pärast teises maailma otsas olla."

Eestis tekkinud segaduse korral soovitab Getter helistada kas bussijaama või -ettevõttesse. "Hiljuti kaotas üks mu sõber bussis rahakoti ära. Tema rahakott oli taskust pingi alla kukkunud, ta avastas selle küll mõnevõrra hiljem, kuid sai juba viie minuti pärast teada, et see on leitud," teab Getter, et info bussiettevõtte ja vajaliku bussijuhi vahel liigub väga kiiresti.

Selleks, et kotid rahvusvahelistel liinidel sõites vahetusse ei läheks, kasutavad mõned bussiettevõtted, näiteks Lux Express ja Ecolines, vastavaid kleepse. "Üks kleeps pannakse kohvri peale, teine antakse reisijale või kleebitakse pileti peale. Kohvri kättesaamiseks peavad kleepsude numbrid ühtima," teab neiu, kuid lisab, et paraku seda siiski alati ei kontrollita.

Kui pagas peaks vahetusse minema turismireisil, näiteks majutuskohta jõudes, siis tasuks vale kotiga hotelli fuajeesse minna ja loota, et keegi ka sinu kotiga sinna tee leiab. "Kui kotid lähevad vahetusse reisi lõpus, nii et inimesed omavahel enam ei kohtu, siis tuleks vahetult pärast reisi giidiga ühendust võtta. Järgmisel päeval sobiks aga pigem juba reisikorraldajale kontorisse helistada," soovitab Getter.

Kõige tähtsam on sellises olukorras aga mitte paanitseda. "Mõtle rahulikult järele, kellega, kus ja millal võisid kotid vahetusse minna ja kuidas saaks asja kõige kergemalt korda," ütleb ta.

Rahu aitab säilitada ka teadmine, et kohvris on kõigest asjad.

Kuidas vältida võimalikku segadust?

Lisa oma kohvrile midagi, mis seda teistest eristaks. Seda tuleks teha eelkõige tumedate ühevärviliste kohvrite korral, sest neid on kõige rohkem ning neid on kõige lihtsam sassi ajada. Seo näiteks sanga külge mõni värviline pael või kleebi kotile suur kleeps kas oma nimega või loo kleepsudest (neid saab osta näiteks bürootarvete poest) mõni muster. Erimärgistus ei ole mõeldud ainult selleks, et inimene oma kohvri ära tunneks, vaid ka selleks, et võõras kergemini taipaks, et see ei ole tema kohver. Tähtis on, et märgistus paistaks silma.

Kontrolli sisu. Isegi kui oled kindel, et see on sinu kott, tuleks kohvrit kätte saades siiski otsekohe lukk avada ja üle kontrollida, kas kotis on tuttavad asjad.

Lisa oma kontaktandmed. Suuremaid sekeldusi aitab vältida seegi, kui lisad kohvrile oma visiitkaardi või sedeli enda nime ja telefoni või e-posti aadressiga. Olenevalt marsruudi keerukusest võib kirjutada ka reisikorraldaja kontaktid, oma hotelli nime või midagi sellist, mis aitaks kuidagi sinuni jõuda, aga samas ei paljastaks liialt su isikuandmeid ega plaane. (Allikas: Getter Koobas, turismifannklubi.wordpress.com)