TAAS KORDUB KÕIK: Kui uued rongid Eesti raudteedel sõitma hakkasid, olid need algul nii rahvast täis, et istekohti kõigile ei jätkunud. Vahepeal olukord laabus ja reisijate elu veeres endistesse rööbastesse tagasi. 31. mail muudetud sõiduplaan tekitas aga taas üle pika aja hommikul Pärnu ja Viljandi suunal sõitvates rongides olukorra, kus inimesed pidid külg külje kõrvale pressitult sõitma nagu silgud pütis.Foto: TIINA KÕRTSINI
Eesti uudised
2. juuni 2015, 07:00

Rõõm uuest sõiduplaanist: "Rong oli nii täis, et ei saanud kättki liigutada!" (34)

"Rong oli nii puupüsti inimesi täis pressitud, et ma vaevu sain liigutada kätt, et telefoni taskust välja võtta!" ohkab naine, kes sõitis eile hommikul, kohe pärast muudatusi sõiduplaanides, Viljandi–Tallinna rongis.

Elron muutis oma rongide sõiduplaane 31. maist. Eile hommikul Viljandist kell 6.33 väljuva rongiga Tallinna poole sõitvatele inimestele oli ebameeldivaks üllatuseks see, et tavapärase haakega rongi asemel oli liinil poole väiksem rong. Sõitjad seisid kui silgud pütis ja niigi kitsad olud tegi veelgi pöörasemaks tavapärasele rongirahvale lisaks lastekaitsepäeval klassiekskursioonile minevad kooliõpilased. Inimeste vahele ei mahtunud kohati enam õhkugi, rääkimata pileteid müüvast klienditeenindajast.

"Nii täistuubitud rongi pole mina veel oma elus näinud! See oli ikka nii puupüsti täis, et ma vaevu sain liigutada kätt, et telefoni taskust välja võtta. Inimesed olid nagu silgud pütis. Ma ei saa aru, miks Elron nüüd pärast sõiduplaani muutmist nii lühikese rongi hommikul käima pani!?" imestab naine, kes sõitis oranžis "silgupütis" Tallinna välja.

Elron: suuremat rongi ei olnud

Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo tõdeb, et sel kellaajal väljuv Viljandi–Tallinna rong ei ole tõepoolest alates 31. maist enam haakega, sest sõiduplaani on eraldi lisandunud kell 7.18 väljuv Pärnu–Tallinna otserong.

"Kui varem pidi Viljandi–Tallinna rong teenindama ka Pärnu suunalt tulevaid sõitjaid, siis nüüd enam mitte. Reisijad, kes tulevad rongile alates Lellest, saavad valida mõlema väljumise vahel. Paraku jah, kui ühte rongi juhtub samal ajal kolm klassitäit õpilasi, siis loomulikult suurendab see konkreetse rongi täituvust ja me ei saa selliste asjaoludega eelnevalt alati arvestada," räägib Kongo. Ta märgib, et peale selle teenindas eilehommikust Viljandi–Tallinna reisi erandkorras vaid kolmevaguniline rong, kuna vanalt sõiduplaanilt uuele üleminekust tingitult ei olnud suurema rongi liinile saatmine võimalik.

"Palume vabandust ebamugavuste pärast. Püsivalt on meil tööpäeviti sellele reisile planeeritud siiski suurem, neljavaguniline rong," ütleb Elroni esindaja.

Samamoodi kitsastes tingimustes sõitsid aga ka järgmise, uue sõiduplaani järgi kell 7.18 väljuva Pärnu–Tallinna rongi sõitjad. Lisaks ei peatu see rong uue sõiduplaani alusel väiksemates jaamades, nagu seda tegi endise sõiduplaani järgi kell 8.06 Rapla–Tallinna suunal sõitnud rong. See tähendab väiksematest jaamadest rongile tulevate sõitjate jaoks seda, et enam nad harjumuslikul ajal sihtpunkti ei jõua. Nende jaoks on kahe hommikuse rongi vahe kaks tundi.

Konkurents autodega nõuab ohvreid

Elroni esindaja kommenteeris tekkinud olukorda nii: "Et rongiliiklus saaks konkureerida autokasutusega, on vaja, et sõiduplaanis oleks ka selliseid ronge, mis kõikides peatustes ei peatu ja võimaldavad seeläbi kiiremat ühendusaega. Kell 7.18 Pärnust väljuv rong oli varem käigus ainult Lelleni, kust tuli Viljandi–Tallinna rongile ümber istuda. See tähendab, et Lelle–Tallinna lõigul on uuest plaanist alates iga päev käigus kaks reisi senisest rohkem," räägib Kongo, et kõigis peatustes peatuvate rongide arv ei ole tööpäeviti muutunud, muutunud on vaid nende väljumisajad.

"Arusaadavalt ei pruugi kõigile konkreetsed muudatused sobida, ent me peame lähtuma oma tegevuses sellest, et võimalikult suur hulk inimesi leiaks omale sobiva sõiduvõimaluse ning paratamatult eeldab see mitme piirava teguri, nagu raudtee läbilaskevõime, olemasolevate rongide arv, teenuse finantseerimine jm juures kompromisside tegemist."

Kas rongide sõiduplaani muudatustes on teistelgi suundadel sõitvatel rongidel võetud vaguneid vähemaks?

"Loomulikult toob uus sõiduplaan kaasa muudatusi ka sõite teenindavate koosseisude suuruste suhtes. Peamised muudatused on seotud Tallinna–Pärnu otseliini tekitamisega, mistõttu on olnud vaja teistegi reiside koosseise ümber mängida. Muudatusi on natuke palju, et neid siin ükshaaval üles märkida. Usume, et kokkuvõttes vastavad reise teenindavad koosseisud oma suuruse poolest paremini nõudlusele kui seni," ütleb Elroni esindaja.