Foto: AOP
Reisimine
14. veebruar 2015, 08:00

Ühe lennupiletiga on küll mugavam reisida, kuid mitmega võib sõit tulla palju soodsam (1)

Lennupileteid otsides tekib tihtipeale küsimus, kas osta kõik sihtkohta jõudmiseks vajalikud lennud ühel piletil või kasutada teekonna eri osadel erinevaid pileteid. Mõlemal variandil on nii häid kui ka halbu külgi.

Kahtlemata on turvalisem osta kõik lennud samale piletile, kuid nii võib hind tulla kallim, kui igale lennuosale eraldi pilet võtta, sõnab Baltic Toursi müügijuht ja portaali lennujaam.ee esindaja Margit Lõiv. Himot-Märt Ilus portaalist lennuLeidja.ee peab ühe lennupileti plussiks seda, et reeglina pääseb siis vahemaandumistel pagasi väljavõtmisest. Sellest märksa tähtsam on, et kui lennuajad muutuvad ning inimene ei jõua järgmisele lennule, siis vastutab uue sõiduvõimaluse ja vajadusel majutuse leidmise eest juba lennuettevõte. Aga juhul, kui inimene esimesele lennule kohale ei ilmu, tühistatakse kogu ülejäänud lennupilet.

Ühtlasi vajab sihtpunkti jõudmiseks vajalike ühenduslendude eraldi ostmine põhjalikumat planeerimist. Mitu lennupileteid pakkuvat portaali teevad põhitöö õnneks ise ära, nii et inimene peab sisestama vaid lennuajad, algus- ja lõpp-punkti ning süsteem kombineerib siis ühenduslende. "Nii saab kasutada ka odavlennufirmasid, seega võib hind tulla tunduvalt odavam. Samuti saab kombineerida odavlende tavaettevõtete sooduspakkumistega," ütleb Ilus.

Mitme pileti korral võtab riski reisija

"Tavapäraselt pakuvad traditsioonilised lennufirmad ikka pikemaid marsruute samale piletile, odavlennufirmad, nagu Ryanair ja easyJet, aga mitte," ütleb Lõiv.

Ilus kinnitab samuti, et kõiki ühenduslende müüvad ühel piletil tavalennuettevõtted, nagu näiteks airBaltic, Estonian Air, KLM, SAS, Finnair, BrusselsAirlines, Lufthansa, LOT jne. Kuigi Estonian Air lendab Tallinnast otse piiratud sihtkohtadesse, saab nende piletiga osta lende ka sinna, kuhu nad ise ei sõida – näiteks Aasiasse ja Ameerikasse, tõdeb Lõiv.

"Odavlennuettevõtted aga reeglina müüvadki iga otsa eraldi piletina," lausub Ilus.

"Näiteks kui te sõidate Ryanairiga Tallinnast Tenerifele ja tagasi, siis see broneering koosneb neljast eraldi piletist: Tallinn–Stansted, Stansted–Tenerife ja tagasi tulles samamoodi. Samas võivad vedajad ka erinevad olla. Kuigi mõlemal juhul saab portaalis lennuLeidja.ee kõigile neile reisidele registreerida ja nende eest tasuda korraga, tulevad pardakaardid meilile iga otsa jaoks eraldi."

Ostes odavlennufirmaga iga reisi eraldi piletil, tuleb iga kord tasuda ka äraantava pagasi eest.

Lennujaama vahetades varu piisavalt aega

Kindlasti tuleks lennupiletit ostes mõelda ka juriidilisele poolele. Ühele piletile müüdud marsruutide eest vastutab lennuettevõte. Kui kogu reis on piletite mõttes osadeks jagatud, siis vastutab iga lennufirma ainult oma piletiosa eest. Ehk kui üks ühendus hilineb või jääb ära, siis kompenseeritakse reisijale ainult see reisiosa. "Sel põhjusel ei paku näiteks odavlennuettevõtted tavapäraselt jätkulendu samal piletil, vaid kõik piletid tuleb osta eraldi ja inimene peab ise arvestama, millise riski ta võtab lendude hilinemise või ärajäämise korral," selgitab Lõiv.

Nii nagu vastutab lennufirma selle eest, et klient jõuaks alguspunktist lõpp-punkti, on kliendil ühtlasi kohustus õigel ajal lennule jõuda. Seetõttu on alati soovitatav olla lennujaamas vähemalt kaks tundi enne lennu väljumist.

Ka siis, kui ühel piletil on mitu lendu, võib juhtuda, et transiitlinnas tuleb lennujaama vahetada. Kui palju tuleks endale sel juhul aga aega varuda? "Kuigi kõik lennud on samal piletil, tuleb sel juhul pagas vahepeal välja võtta. Seejuures peab olema ajavaru, sest pagasiga võib tekkida viivitus või mõni muu probleem ja lüüa kogu ajagraafiku segi. Samuti tuleb pagas ise teise lennujaama transportida ja seal uuesti lennule registreerida. Tavaliselt lõpeb registreerimine umbes tund enne lennu väljumist," peab inimene Lõivu sõnul oskama planeerida, kui kaua võib minna pagasi kättesaamisega ning kui kaua ühelt lennuväljalt teise jõudmisega. Viimane käib reisija oma kulu ja kirjadega.

"Igal juhul peaks lennupileti ostul hoolikalt jälgima transiitjaamade nimesid ja võimalusel selliseid marsruute vältima," ütleb Lõiv, sest võimalikku ajakulu on päris keeruline planeerida.

Käsipagasiga reisides on lihtsam – siis tuleb arvestada vaid ühelt lennuväljalt teisele sõitmiseks kuluva ajaga.

8 näpunäidet veebipileti ostjale

• Jälgi kuupäevi. Soodsaima hinna järgi piletit otsides ei pane inimene sageli tähele, et pakutud valik on küll soodne, aga mitte nendeks kuupäevadeks, mida küsiti. Seetõttu tuleks enne lennupileti ostmist kindlasti üle kontrollida, kas lend toimub ikka soovitud kuupäevadel.

• Loe läbi broneerimistingimused. Kui pilet on broneeritud, siis kehtivad reisijale lennuettevõtte tingimused. Odavlennufirmade broneeringuid ei saa tavaliselt tühistada ja kõik muutused (lennuajad, nimed jne) maksavad.

• Tee endale selgeks, kas pagas on hinna sees või mitte.

• Jälgi ümberistumise kellaaegu. Pane tähele, kas jätkulend väljub samast lennujaamast, kuhu eelmine reis saabub. Kui mitte, siis mõtle hoolega, kas sa tuled ikka selle ajaga toime.

• Kontrolli nime. Enne broneeringu kinnitamist vaata, et piletile saaks õige nimi – see peab olema kirjutatud täpselt nii, nagu see on sinu passis või ID-kaardil.

• Kontrolli reisidokumentide kehtivust ja viisa vajadust. See, kui reis jäi ära kehtetu dokumendi või puuduva viisa pärast, ei anna õigust piletiraha tagasi saada.

• Tee ebameeldivuste vältimiseks reisitõrkekindlustus.

• Kontrolli oma broneeringut. Tavalennufirmade piletiomanikud saavad oma broneeringut ja lennuinfot kontrollida aadressidelt viewtrip.com ja checkmytrip.com (Allikas: Margit Lõiv, Himot-Märt Ilus)