LÄHEB LENNUKS: Pileteid osta siiski hoolikalt. Foto: PantherMedia / Scanpix
Reisimine
15. veebruar 2015, 07:00

Millele mõelda lennupileteid ostes (2)

Tarbijakaitseamet jagab head nõu ja õpetust neile, kes pakettreisi asemel tavatsevad reisiettevõttelt osta näiteks vaid lennupiletid.

Esimene asi, mis tasub meelde jätta: kui ostad üksikuid reisiteenuseid, ei saa neid probleemide korral reisifirma tagatisest hüvitada. Tagatist saab kasutada üksnes pakettreisilepingutest tulenevate kohustuste täitmiseks, selle eest korraldatakse reisiettevõtja maksejõuetuse korral vajadusel pakettreisil olijate kojusõit ja hüvitatakse reisita jäänud tarbijatele ettemaksud.

  • Lennupiletite või muude üksikute reisiteenuste ostmisel reisiettevõtjalt pead saama e-pileti või kinnituse. Vastasel juhul võta ühendust reisiteenuse osutajaga ja uuri, kas broneeringud kehtivad ja kas nende eest on makstud.
  • Regulaarlendude broneeringud tuleb piletiks vormistada piiratud aja, enamasti 24?72 tunni jooksul. Mida odavam hind, seda kiiremini tuleb broneeritud kohad välja osta. Mõne sooduskampaania ja lennufirma puhul ei saagi lendu broneerida, vaid tasuda tuleb kohe.
  • Tea, et odavate regulaarlendudega ei ole kunagi nii, et näiteks novembris tehakse broneering, pileti võib aga vormistada veebruaris. Vaid suhteliselt kallid lennud on paindlike tingimustega ja võimaldavad broneeringut pikemalt hoida, sedagi üksnes eeldusel, et konkreetsetel lendudel on veel piisavalt vabu kohti. Kui lennuk hakkab täituma, võib lennufirma ka kallimate hindade puhul nõuda varasemat piletivormistamist.
  • Broneering annab lubatud ajavahemiku jooksul reisijale eelisõiguse neile lendudele pilet osta, samas ei taga see kindlaid hindu ega kohtade saadavust. Veoleping ja lennufirma vastutus hakkavad kehtima pileti väljastamishetkest. Sinnani on lennufirmal õigus hindu muuta või broneering tühistada.
  • Seda, kas broneering on vormistatud piletiks, saad reisija nime ja broneeringukoodi alusel kontrollida lennufirma kodulehel või ühel kolmest suurtele rahvusvahelistele broneerimissüsteemidele kuuluvast veebisaidist: www.checkmytrip.com (Amadeus, Eestis enimlevinud), www.viewtrip.com (Galileo, samuti Eestis kasutusel) või www.virtuallythere.com (Sabre, võib olla kasutusel, kui pilet on ostetud väljastpoolt Eestit). Samadest allikatest leiad väga mahuka lisainfo lennureisi kohta: lendude kellaajad, terminalid, võimalikud vahemaandumised, lende tegelikult opereeriv lennufirma, toitlustus lennuki pardal, reserveeritud istekohad, lennukitüübid jm. Lisaks võib seal olla teavet hotelli- ja autorendi broneeringute kohta, kui need on tehtud samas broneerimissüsteemis.
  • Tea, et lennupileti number koosneb kolmekohalisest lennufirma koodist, millele järg-neb kümnekohaline arv, näiteks 960 1234567890. Kui ühel piletil on üle nelja lennu, siis järgneb sidekriipsuga veel kaks numbrit, näiteks 960 1234567890-52. Estonian Airil algab lennupileti number alati 960, Finnairil 105 ja Lufthansal 220ga.
  • Piletivabad lennufirmad on eelkõige odavlennufirmad, kes nõuavad alati kohe lennu eest tasumist. Sel juhul saad broneeringukinnituse alles pärast makse tegemist ja sellest piisab lennule registreerimiseks.
  • Broneeringu ega piletinumbri varjamine pole ühegi ausa müüja huvides. Regulaarlendude puhul saad seda infot alati vähemalt ühest ülalviidatud allikast reaalajas kontrollida.
  • Lennu ülebroneerimist pole võimalik ühelgi vahendajal näha. Vajadus ülebroneeringu tõttu kedagi lennust maha jätta saab selguda alles lennujaamas enne väljumist. Sellisel juhul on reisijale (vähemalt Euroopa Liidu piires, aga enamasti ka mujal) ette nähtud rahaline hüvitis, alternatiivse lennuvariandi pakkumine sihtkohta ja hoolitsus.