AJAB HARJA PUNASEKS: Kui rootslastele pakutakse Tallinki rootsikeelsel saidil lõbureisi Tallinna 111 Rootsi krooni eest, siis Tallinki eestikeelsel saidil aga pole odavatest pakkumistest kirjas ridagi.
Reisimine
8. märts 2008, 00:00

Rootslane saab kruiisile eestlasest odavamalt (28)

"Tallinnkryssning fran 111 SEK!" hõiskab Tallinki rootsikeelne kodulehekülg, pakkudes rootslastele meie pealinna külastust kõigest 269 Eesti krooni eest. Eestlased võivad nii soodsast laevareisist vaid unistada.

"Lõbureis Tallinna kõigest 111 Rootsi krooni eest!" plingib Tallinki rootsikeelsel koduleheküljel kutsuv tuluke. Tallinki eestikeelsel saidil aga pole odavatest pakkumistest kirjas ridagi. Pakutakse küll ristlusreisi koos linnaekskursiooniga, kuid selle paketi hind algab 1335 kroonist.

"Kruiiside ja liinipiletite letihinnad on üldjoontes samad nii Eestis, Soomes kui ka Rootsis. Erinevad on vaid erikampaaniate pakkumised," kinnitab Tallink Groupi pressiesindaja Luulea Lääne.

Kõrghooaeg muudab hindu

Miks Tallink rootslastele laevapileteid nii odavalt müüb?

"Tallinna–Stockholmi liin on end Eestis väga hästi sisse töötanud. Ka saab Rootsis osta paljusid kaupu soodsamalt kui Eestis, seepärast on näiteks shoppingu-kuriisid eestlaste seas väga populaarsed. Eesti pole aga rootslastele üldsegi nii tuttav, kui ehk siin arvatakse.

Kuna müüme laevareisi kõrval ka siiski sihtkohta ning selle võimalusi, peab sealsel turul tegema eripakkumisi, et reisimist siiapoole suurendada. Kahtlemata on Stockholmis ka palju suurem valik teisi väljuvaid kruiise/laevareise, mistõttu on valikuid palju ning see avaldab mõju.

Kuna Tallinnas on meil samuti oma hotellid, siis saame neid hotellipakette Rootsis turustades laevareisi hinna suhtes paindlikumad olla," kinnita Lääne.

"Praegu on Tallinna–Stockholmi–Tallinn kruiisipakkumine alates 749 krooni inimene, kuid see kehtib ka kõrghooajal, ehk kogu suve kuni 30. septembrini. Stockholmi–Tallinna–Stockholm erikruiisipakkumine on praegu tõepoolest alates 176 Rootsi kroonist inimene, kuid see on laevaturismi madalhooajaks püstitatud kampaania, mikestab vaid 29. aprillini. Selle kampaania tingimuste hulka kuulub ka see, et kuigi hind algab 176 Rootsi kroonist, on tingimuseks terve kajuti ehk nelja resijapileti väljaostmine. Kõrghooaja alates hinnad muutuvad."

Tallinna–Helsingi liinil aga hinnavahet ühelt või teiselt kaldalt reisi alustamisel Lääne sõnul ei ole.

Eestlane on kitsi reisija

"See on ju siililegi selge, miks – eestlased on laevadel väga kehvad tarbijad," nendib ärimees Markku Lunqvist, kes Tallinna lähistel asuva tütarfirmaga asju ajades on aastaid Tallinna, Stockholmi ja Helsingi vahet sõitnud. "Nad ei osta laeva kohvikutest ega baaridest mitte midagi, küll aga täidavad kõik istekohad. Varem naersime saksa laevareisijate kokkuhoidlikkuse üle. Neil tavaliselt ostis seltskonnast ainult üks mees buffet’-laua pääsme, sõi seal kõhu täis ning toppis taskud head-paremat sõpradele kaasatoomiseks täis."

Võileivad kodust kaasas

"Eestlaste puhul ma aga ei ole sellist kommet täheldanud," lisab ärimees. ". Pole vahet, kas eestlased või venelased reisivad suurte lärmakate seltskondadena või vaikselt ja üksinda, meetod laevasõit üle elada on ikka ühesugune: kas nositakse vaikselt mingeid oma reisikotist välja kougitud võileibu või juuakse reisikotti peidetud pudelist või purgist.

Talvel võib reis kesta kolm ja pool tundi, aga eestlane lubab selle aja jooksul endale heal juhul tassi kohvi. Muuseas, ei tasu arvata, et oma sööke või jooke tarbivad eestlased-venelased vaid rahapuudusest: olen korduvalt kohanud lärmakaid purjus vene või eesti seltskondi, kes autotekil istuvad tunduvalt kallimatesse autodesse kui minu oma.

Vahel teeb lausa viha, kui lähed laeva kohvikusse, tahad midagi kiirelt süüa ja seisad oma kandikuga kassa juures nagu tola – mitte kuhugi pole istuda, iga viimase kui koha on hõivanud niisama istuvadinimesed. Laevafirmad peaksid siinkohal ikka midagi ette võtma, kohvikud olgu ikka einetajate jaoks, ja nende jaoks, kes süüa ei soovi, tuleks suurtes parvlaevades sisse seada reisijatesalongid.

Muuseas, sildid kirjadega "Oma söökide ja jookide tarbimine on kohvikus keelatud" ilmusid Tallinna–Helsingi ja Tallinna–Stockholmi vahel kurseerivate laevade söögikohtadesse alles 1990. aastate keskpaigas, siis, kui Eesti elanikud rohkem reisima hakkasid. Varem polnud nende järele vajadust – inimesed pidasid normaalseks, et laevareisi saab meeldivamaks muuta, kui kohvikus, baaris või restoranis keha kinnitada ja mõni napski teha."

Valik Tallinki piletite hindu

Tallinna–Helsingi–Tallinna päevaristlus alates 564 kroonist.

Helsingi–Tallinna–Helsingi päevaristlus alates 42 eurost ehk 655 kroonist.

Liinireis Tallinna–Helsingi suunal alates 360 kroonist ning Helsingi–Tallinna suunal 360 kroonist.

Tallinna–Stockholm liinireis alates 525 kroonist ning Stockholmi–Tallinn reis 528 kroonist.

Rootsi puhkusepaketid on Eestist poole odavamad

Tahad reisibüroo Fritidsresor lennukiga lennata homme nädalaks puhkama Tenerifele 4500 Eesti krooni või teisipäeval nädalaks Taisse 7507 Eesti krooni eest? Või kasutada reisibüroo Vings Resor imesoodsaid pakkumisi (näiteks nädal Mallorcal 2169 Eesti krooni või nädal Türgis 2503 Eesti krooniga, vt. www.ticket.se)? Kahjuks pole eesti turistil Rootsi reisibüroode teenuste kasutamine kerge.

"Meie Rootsi reisibüroode pakette ei vahenda. Ainult Aurinkomatkade ja Finnmatkade omi ja ongi kõik," on Estraveli Stockmanni büroo klienditeenindaja resoluutne. Õnneks leidub paindlik büroo Reisiekspert, kust asedirektor Kadri Jõerüüdi sõnul astuvad läbi paljud netist imesoodsa puhkusereisi pakkumise leidnud huvilised.

"Rootsi reisibüroode pakkumiste vastu tuntakse tõesti väga palju huvi, sest esiteks on nende hinnad soodsad ja sihtkohtade valik palju laiem kui siin," ütleb ta. "Tallinnast väljuvate puhkusereiside valik on ju nii kitsas, kõigest 4–5 sihtkohta. Täna (s.o. reedel) võib veel osta pühapäeval Stockholmist algava puhkusepaketi. Sõltub muidugi sihtkohast, näiteks Dubaisse, kuhu sisenemiseks Eesti turist viisat vajab, enam mitte. Aga mujale küll. Kõik sõltub sellest, kas laevade või lennukite väljumisajad klapivad. Õnneks väljuvad väga paljud Rootsi tšarterlennud ka pärastlõunati," ütleb Jõerüüt.

Kõige vähem tuleb puhkusepaketile juurde maksta siis, kui Stockholmi sõita laevaga. Samas peab halvimal juhul Stockholmis veetma 20 tundi ja kogu öö lennujaamas ootama. "Üha enam turiste otsustab hotelli kasuks. Kesklinnast väljapoole jäävas hotellis tuleb toa eest maksta keskeltläbi 1000 krooni," ütleb Jõerüüt.

PANE TÄHELE!

Tallinnast lennukiga Stockholmi lennates tuleks lendude vahele jätta vähemalt 2,5tunnine ajavaru, sest tšarterlendudele registreerimine lõpetatakse hiljemalt tund aega enne lennuki õhkutõusu; aega kulub ka pagasi väljavõtmisele (seda otse edasi registreerida pole enamasti võimalik).

Õige terminali ülesleidmine võtab samuti aega – Stockholmi Arlanda lennuväljal on viis terminali.

Arvestada tuleks sellega, et loteriimajutuses kasutatav termin ospecificerat hotel tähendab ilma oma duši ja WCta kaheinimesetuba, samuti tuleb koristamise ja pesuvahetuse eest 50–75 Rootsi krooni juurde maksta. Samas võib ka määratlemata majutusega reisi ostes saada koha korralikus kolmetärnihotellis.