KIIRUSTAVALE PERELE: Sportliku vurhvi ja pöörase mineku kiuste on Ford Focus ST säilitanud tava-Focuse praktilisuse ja mahukuse ning on lisatasu eest saadaval koguni 5ukselisena.Foto: Elmar Ots
Tehnika
6. juuni 2006, 00:00

Focus ST: iha ja viha (5)

Suure Volvo võimsa turbomootoriga väike Ford Focus ST on auto, mida ihatakse ja vihatakse. Iha tekitab vägev minek, viha aga see, et toda minekut ei saa ega tohi muu liikluse seas kuidagi kasutada.

Ford Focus ST roolis võiksid vabalt mööda pühkida kõigist ees liikuvaist autodest, sest väiksesse sõidukisse peidetud 2,5liitrine turbomootor (226 hj) suudaks sõgedas tempos liigutada ka pool tonni raskemat sõidukit. Liikluseeskirja kammitsad ei lase aga Eesti oludes ära kasutada pooligi ST sõiduvõimetest.

ST lipsab paigalt minema gaasipedaali puudutamata ning kohe pärast tühikäigupöörete ületamist ootab juhi paremalt jalalt käske selline pöördemoment (320 Nm 1600–4000 p/min), mis paneb 225 mm laiused 18tollised esirehvid sinise suitsu saatel tühja lööma. Mootoril on läbi terve pööretevahemiku (kuni 7000 p/min) jõudu nii palju, et tegelikult piisaks turbo-Focusele kuue asemel kõigest kolmest käigust.

Võimsusega tasakaalus on aga ka muud võimed. Raske 5silindriline mootor muudab ST kiirel sõidul küll üsna alajuhitavaks, kuid habemenoa täpsusega kurve lõikav rool ning musklis vedrustus aitavad auto mingi vaevata kursil hoida. Kui juht lõpuks liiga hoogu läheb, napsab stabiilsuskontrollisüsteem Focusel sabast ja sikutab trajektoorile tagasi.

Omaette loo võiks kirjutada Focus ST häälest. Niigi väga huvitavalt kurisev 5silindriline mootor on sätitud juhti rõõmustama veel ka erilise õhuahmimis-huikega. Seda mörinasegust ohet ei saa aga kunagi lõpuni kuulata, sest isegi madala käiguga sõites jääb saundigurmaan hõlpsalt juhiloata.

Sarnaselt väiksema velle Fiesta STga on ka kõige vingem Focus tehtud iga senti lugedes. (Täpselt nagu Henry Ford omal ajal õpetas.) Mootor võeti vanadest varudest, sportlikke istmeid jagus vaid roolija ja kaardilugeja jaoks (muide – huvitav, miks Focus ST tagaistmel on kolm turvavööd, aga ainult kaks peatuge?) ning sisepolsterduse plast on täpselt sama inetult odav kui kaks korda odavamal hinnad-alates Focusel.

Nii mõnigi sportautoarmastaja ei mõista ka, miks Focuse korviste on sportliku auto kohta liiga kõrgel – juht istub pigem autol seljas kui sügaval selle sees. Fiestalgi kohatud puuduse kohta seletas käbedate Fordide looja Jost Capito SL Õhtulehele, et väga põranda ligi lastud iste nõuaks esi- ja külgturvapatjade ning turvatalade ümbertegemist, sest need ei kaitseks madalale istutatud juhti enam oodatult.

Focus ST on kohatise koonerdamise kiuste siiski üpris kalliks läinud – mõne hädavajaliku lisavile juurdepanekul hüppab hind selgelt üle 400 000 krooni. See-eest on üsna tagasihoidliku välimusega sõidukil selline suutlikkus, mis ehmatab kõiki kaasliiklejaid ning algul küllap ST juhti ennastki.