PEATUN, KUS TAHAN: Noortele, kes rendivad kamba peale endale sõiduki, on autoturism kahtlemata üks kõige odavamaid reisivõimalusi.Foto: Corbis/Scanpix
SL Õhtuleht 14. aprill 2004 00:00
Missuguseid ettevalmistusi tuleks teha enne autoreisi Euroopasse ja missugusteks ootamatusteks peaks teekonnal valmis olema, õpetab Eesti Autoklubi müügidirektor Allan Ameljušenko.

Esimese asjana peaks loomulikult kogu reisiseltskonnaga läbi arutama eelseisva marsruudi – kuhu tahetakse jõuda, millistest linnadest läbi sõita, milliseid teeäärseid vaatamisväärsusi kindlasti külastada. Näiteks Itaaliasse võib sõita läbi Rootsi ja Taani, mis on küll kallim (lisandub laevareisi maksumus), kuid ohutum ja kiirem, aga ka näiteks läbi Tšehhi, Slovakkia ja Austria või Poola, Saksamaa (Berliini–Leipzigi kaudu), Austria ja Šveitsi. Soovitatav oleks ära õppida umbes 50 sõna iga teele jääva maa keelest.

Kindlasti tuleks läbi arutada eelseisvad kulutused. Autogagi on võimalik reisida säästure˛iimil, ööbides näiteks telkides. Samas võib ööbida ka neljatärnihotellides.

Kulutusi kokku lüües peaks bensiiniliitri minimaalseks hinnaks arvestama 15 krooni. Kogukuludele soovitan lisada umbes 25 protsenti n.-ö. puhvriks.

Teemakse vältida pole võimalik

Kõige kallim on autoga reisida Itaalias ja Prantsusmaal, kus peaaegu kõik suuremad teed on maksulised. Seal tuleb arvestada, et 1 km läbimine maksab umbes 1 krooni. Kõrvalteed on küll tasuta, kuid ainult neid pidi sõites tuleb silmas pidada, et kiirteel jõuaksite sama ajaga kuus korda kaugemale.

Õnneks on Saksamaal kõik kiirteed seni maksuta, vaid Lõuna-Saksamaal on mõned tasulised tunnelid. Šveitsis tuleb riiki sisenemisel osta aastase kehtivusega 400 krooni maksev kiirteedel sõitmise luba, Austrias saab maanteede kasutamise loa osta mitmesuguse pikkusega perioodideks. Näiteks 15päevane luba maksab umbes 200 krooni.

Meie suureks meelehärmiks ehitatakse ka Poolas igal aastal juurde tasulisi teelõike, pealegi veel nii kiiresti, et isegi autoklubil puudub nende kohta täpne teave.

Üks väike, minimaalselt kahele inimesele mõeldud telk peaks auto pagasiruumis alati kaasas olema. Kunagi ei tea ju isegi uue auto omanik ette, millal ootamatult tee ääres ööbida tuleb. Samas on Euroopas ainsa riigina Saksamaal kiirteede ääres tanklate juures autokaravanidele ja telgiga matkajatele ööbimiskohad.

Minu enese möödunudsuvise kogemuse kohaselt olid need pealegi veel looduskaunites kohtades, teemürast 100–200 meetrit eemal. Ainult WC ja duši kasutamise eest tuli maksta 30–40 eurosenti (5–6 krooni). Nii et telgiga on võimalik säästlikult reisida küll. Neis ööbimiskohtades sai ka vett keeta ja vabas õhus laua taga istudes õhtustada. Nii et elektrikeetel võiks kaasas olla, samuti kiirsuppe ja -putrusid, konserve ning võileivamaterjali (suitsuvorsti ja head eesti mitmeviljaleiba). Ainult kütust ei pruugi nendestsamadest teeäärsetest tanklatest osta – võimaluse korral võiks tankida hoopis mõne asula tanklates; Saksa kiirteede äärsetes tanklates oli kütuseliiter kuni 1 kroon kallim kui mõnes väikelinnas. Odavam kui tanklatest on neist linnadest ka toidupoolist osta.

Kindlasti peaks autos olema 3–5liitrine joogiveeveekanister ja esmaabikarp. Ravimitest olgu karbis peavalutabletid ja külmetusravimid. Paljud turistid ei usugi, et näiteks suvepalavusest konditsioneeriga autosse istudes võib nohu tulla üpris kähku. Aga nii see paraku on. Lihasvalude leevendamise salv peaks kaasas olema. Ja ka päevituskreem. Seda ei usuta samuti, et autojuht võib lahtise aknaga sõites endal ühe näopoole ja käe päikese käes ära kõrvetada. Aga võib!

Peale krediitkaardi kaasa eurod!

Igaks juhuks võiks autoturist enne reisile siirdumist soetada endale mõne Eesti panga krediitkaardi. Ehkki mina olen kaks aastat Itaalias kiirteedel sõites tasunud teemaksud tavalise Hansapanga Maestro deebetkaardiga. Raskusteta on maksmine läinud ka Rootsit ja Taanit ühendava silla ületamise eest. Küll oli pisut sekeldusi mõnes Itaalia väikelinna tanklas, kuid see on kahtlemata kõige odavam makseviis. Pealegi sai deebetkaardiga maksta automaatselt, isegi PIN-koodi polnud vaja kuhugi toksida. Hansapanga Maestro deebetkaart toimis tõrgeteta ka Saksamaal ja Šveitsis. Erinevalt näiteks Visa Electronist. Aga kindlasti peab reisiks vahetama ka teatud hulga eurosid, sest erinevalt Eestist on Lääne-Euroopas palju vähem võimalusi kauplustes kaardiga maksta ja ka sularahaautomaate on maanteede ääres tunduvalt harvem, kui eestlane arvata oskab.

Autoturism Eestis üha populaarsem

Autoturist peab teel valmis olema loendamatuks hulgaks ootamatusteks ja ebameeldivusteks. Seepärast ongi – eriti esimest korda autoga Euroopasse sõitjatel – kasulik astuda Eesti Autoklubi liikmeks. Klubi liikmed saavad meilt kaasa reisi marsruudi legendi, kus on kirjas kõik suuremad teele jäävad liiklussõlmed koos peale- ja mahasõitudega ning ristmike numbritega. Läbi Saksamaa suurlinnade sõites tuleb ju ringteedel väga valvas olla, sest õigele teele saamiseks on sageli tarvis kolm-neli korda peale ja maha sõita. Soovi korral anname kaasa isegi legendi, kuidas läbi teele jäävate suurlinnade sõita. Siiski soovitan kõikidel autoturistidel endale muretseda korraliku Euroopa maanteede atlase. Autoklubi liikmed võivad vormistada ka rahvusvahelise autoabi garantiipoliisi (Assistance Exclusive), mille omanikud saavad teel tasuta tehnoabi ja kurvematel juhtudel kompenseeritakse neile auto kojupukseerimise kulud kuni 22 000 krooni ulatuses.

Autoturism muutub Eesti elanike hulgas üha populaarsemaks. Noortele, kes kamba peale rendivad väikebussi, on see kindlasti üks kõige odavamaid reisimise ja maailma nägemise mooduseid. Aga ühe automatka Euroopasse teeb suvepuhkuse ajal ka järjest rohkem noori peresid. Ennekõike võib autoturismi pidada just noorte või noore hingega inimeste ettevõtmiseks. Erinevalt reisibüroost ostetud reisipaketist on see ju nii lahe ja peaaegu ilma mingisuguste raamideta. Seda põnevat, mis autoaknast silma hakkab, võib ju alati sõita lähemalt uurima.

Kust saada infot teemaksude kohta Euroopas?

Norras on väga paljudele teelõikudele kehtestatud teemaks, samuti on tasulised tunnelitest läbisõidud (k.a. 6,8 km merealune tunnel, mis viib Magerya saarele) ja laevaga fjordide ületamised. Näiteks sõiduauto pääseb Oslosse 23 Eesti krooni eest. Täpsem info internetis: http://www.fjordnorway.com/DesktopDefault.aspx?tabindex=1&subtabindex=2&tabid=570&subtabid=1. Sellelt lingilt leiate mahuka pdf-formaadis turismiinfo brošüüri, kus lisaks teemaksudele jm. hindadele on olemas ka teave majutusvõimaluste ja vaatamisväärsuste kohta.

Rootsi–Taani (Malmö–Kopenhaageni) silla ületus on tasuline, ülesõidu eest peab maksma Rootsi poolel. Austria maanteedel ja kiirteedel sõitmiseks tuleb piiriületusel osta vastav vinjett. Ka Šveitsi sisenemisel tuleb piirilt osta aastase kehtivusajaga vinjett hinnaga 40 franki. Tšehhis on analoogne tuuleklaasile kinnitatav kleebis.

Ungaris on tasulised Budapesti–Hegyeshalomi (M1), Budapesti–Füzesabony (M3) ja Budapesti–L.Balatoni (M7) maanteed.

Infot Prantsusmaa tasuliste teede kohta saab aadressilt www.mappy.com

Allikad: http://www.aaroadwatch.ie, eupetrolprices, Eesti Autoklubi kodulehekülg

.

Mis maksab bensiiniliiter Euroopa riikides (Eesti kroonides)

Austria: 95E – 14.10 krooni, diislikütus – 11.77 krooni

Tšehhi: 95E – 11.96 krooni, diislikütus – 11.02 krooni

Saksamaa: 95E –16.75 krooni, diislikütus – 13.46 krooni

Prantsusmaa: 95E – 16.10 krooni, diislikütus – 12.88 krooni

Itaalia: 95E –16.95 krooni, diislikütus – 13.88 krooni

Norra: 95E – 16.45 krooni, diislikütus – 15.48 krooni

Rootsi: 95E – 16.64 krooni, diislikütus – 13.55 krooni

Soome: 95E – 16.79 krooni, diislikütus – 12.08 krooni

Taani: 95E – 17.92 krooni, diislikütus – 14.52 krooni

Hispaania: 95E – 12.94 krooni, diislikütus – 10.88 krooni

Suurbritannia: 95E – 17.89 krooni, diislikütus – 18.22 krooni

Portugal: 95E – 15.02 krooni, diislikütus – 11.11 krooni

Ungari: 95E – 13.80 krooni, diislikütus – 12.35 krooni

Poola: 95E – 11.28 krooni, diislikütus – 9.41 krooni

Bulgaaria: 95E – 9.92 krooni, diislikütus – 8.73 krooni

Venemaa: 95E – 4.65 krooni, diislikütus – 3.85 krooni

Ukraina: 95E – 5.76 krooni, diislikütus – 5.76 krooni

Eelseisvat bensiinikulu saab orienteerivalt välja arvutada, kui otsida internetist mõni route planner, näiteks Via Michelin või Shell Geostar. Lubatud kiirusest lähtudes pakuvad need ka marsruudi ajakava ja kilometraa˛i.