Foto: Pixabay
Longo.ee 30. november 2022 20:40

Kuna auto omandamine ja kasutamine toob kaasa suuri väljaminekuid, tuleb see otsus hoolega läbi kaaluda. 

Autoostul on hulgaliselt erinevaid tegureid, mida silmas pidada ning päris kõiki neid me ise täielikult kontrollida ei suuda. Näiteks võivad vahel mitmed halvad asjaolud ühele ja samale ajale sattuda. Võtame või pea kahekordseks kerkinud kütusehinnad ja viimase poole aasta jooksul märkimisväärselt kasvanud euribori, mis muudavad nii auto liisimise kui ka masina ülalpidamise palju kulukamaks.

Kõigi nende murepilvede taustal, mis maailmamajanduse kohale praegu kogunevad, on kasutatud auto eelistamine vägagi mõistlik alternatiiv päris uue sõiduvahendi ostmisele.

Kasutatud, aga kvaliteetne

Ent ka kasutatud auto ostmisel tuleb olla tähelepanelik, kaalutlev ja ratsionaalne ehk teisisõnu tuleb olla rahatark, et saada oma raha eest maksimaalselt palju väärtust. Esmalt tuleb oma vajadustele ja võimalustele ausalt ning ilma emotsioonideta otsa vaadata. 

Loomulikult on autoost enamikule inimestele mitte ainult puhtpraktiline otsus, vaid sellesse on segatud ka väike annus emotsioone ja edevust. Mõni hindab ainult tootjamärki auto ninal, teine jälle hobujõude kapoti all ning kolmandale on oluline auto välimus. 

Otsus teha auto ostmise asemel valik kasutatud autode seast on aga esimene, ning vahest ka üks tähtsaim ja protsessis kõige suuremat rahalist mõju omav otsus. Teise ringi auto valimine annab ehk võimaluse soetada selline mudel, mille uuest peast ost pole jõukohane. Enim kaotavad paari esimese aastaga oma väärtusest protsentuaalselt just kõige kallima hinnaklassiga sõidukid ja see muudab nende soetamise teise ringi autodena kättesaadavaks palju laiemale ostjate hulgale.

Škoda ja Volkswagen järelturult

Oma väärtust hoiavad ajas tegelikult kõige paremini just keskmise hinnaklassi ja laialdasema levikuga mudelid, sest nende nõudlus on laiapõhjaline ja ülalpidamine üldjuhul soodne.

Ühed populaarsemad autod järelturul on Volkswageni ja Škoda kasutatud autod. Põhjused on laias laastus samad, mis on läbi aastate olnud nende müügiedu taga ka uute autode ostjate seas: hea kvaliteet, mõistlik hinnatase ja keskmisest madalamad ülalpidamis- ja kütusekulud. 

Volkswagen ja Škoda kuuluvad samasse autotootjate perekonda, nende varuosad on laialdaselt kättesaadavad ja suhteliselt soodsad ning nende remondiga tuleb toime iga tänapäevane autotöökoda. 

Mõlemad automargid pakuvad oma mudelitele väiksema võimsusega diisel- ja bensiinimootoreid, mille janu kütuse järele on konkurentide sama klassi mudelitest astme võrra madalam. Arvestades energiakandjate, sealhulgas autokütuste, seninägematult kõrget hinda, on säästliku mootori valimine igal juhul tark otsus.

Ainsaks kitsaskohaks nii Škoda, kuid eriti Volkswageni mudelite juures, on nende tagasihoidlik baasvarustus. Aga muus osas on nii kasutatud Volkswagen kui Škoda igal juhul kindla peale minek.

Kia kestab kaua

Kui on soov enama mugavusvarustuse järele, siis tuleks pöörata pilk Korea autotootjate poole, kes oma toodangu paremaks positsioneerimiseks Euroopa turul pakuvad autodele palju enam lisavarustust juba baasmudelitel.

Nii näiteks on viie aasta vanused Kia kasutatud autod vähemalt sama kõrgel varustusastmel kui praegu enamiku Euroopa autotootjate tehastest välja veerevad sama klassi mudelid. 

Arvestades, et Kia mudelitel on enamasti seitsmeaastane garantii, võib ka nende koostekvaliteedis üsna kindel olla, sest ükski autotootja ei hakkaks oma autodele sellist garantiiperioodi pakkuma, kui poleks veendunud, et tema autod selle tagatise ka välja kannavad.

Rahatark vaatab autot soetades mitte ainult ostu, vaid ka ülalpidamise-, remondi-, kindlustuse- ja muid auto omamisega seotud kulusid ning langetab otsuse ratsionaalsete kriteeriumide, mitte pelgalt emotsioonide põhjal.