RAHARÖÖVEL: Kütusehind ei ole kerkinud mitte lihtsalt lakke, vaid juba laest läbi!

Foto: Vida Press
Poliitika
16. juuni 2022, 15:49

PUUST JA PUNASEKS | Kas kütuseaktsiiside langetamine tooks diisli ja bensiini hinna alla? (13)

Keskerakond ja EKRE tahavad kütuseaktsiise langetada, kuid nende varasem liitlane Isamaa on koalitsioonikõneluste tõttu kõhklema löönud. Peaminister Kaja Kallas aga leiab, et aktsiisilangetusest poleks tavainimesele mingit kasu – võidaksid vaid kütusemüüjad. Miks on kütuseaktsiis viimastel kuudel maailmas sedavõrd teravaks teemaks kerkinud? Kuidas on juhtunud nii, et aktsiisid ei täida enam esialgset eesmärki?

Tegelikult ei korja ükski riik aktsiise vaid altruismist. Kodanike tervisest ning elukeskkonnast hoolimine on aktsiiside puhul taandunud teisejärguliseks küsimuseks. Mängu tuleb hoopis raha. Aktsiisid moodustavad riigieelarve tuludest märkimisväärse osa. Möödunud aastal laekus kõiki aktsiise kokku Eesti riigieelarvesse üle miljardi euro.

Valitsuste esmane eesmärk ei ole enam kahjuliku tarbimise vähendamine, vaid riigi tulude maksimeerimine. Pealtnäha oleks lihtne suurema maksutulu nimel pidevalt aktsiise tõsta – nii saab ju rohkem raha!

Reaalmajandus muidugi nii lihtne pole. Kui aktsiisid kerkivad liiga kõrgele, hakatakse kaupu tooma naaberriikidest. Või – jumal hoidku – kahjulikku tarbimist päriselt vähendama. Nii juhtus mõned aastad tagasi alkoholiaktsiisi tõstes. Aktsiis tõusis, aga selle laekumine vähenes. Seda riik ei taha.

Mis võib aga juhtuda, kui Eestis otsustatakse langetada kütuseaktsiise?

Edasi lugemiseks:

Osta üks artikkel

Ühe artikli lugemisõigus
3.99