Allahindlused Kristiine keskuses. Pilt on illustreeriv.Foto: Stanislav Moškov
Raha
4. mai 2021, 15:00

Rikkumised e-poodides: allahindlus on sageli hoopis varasem tavahind!

Möödunud aastal alustas Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) e-poodide sooduskampaaniate kontrolli ning jälgib ka tänavu sooduskampaaniate tegemist suuremates ehituskauplustes, mööblikauplustes ja e-kaubamajades. Kokku jälgitakse 20 e-kauplust ning vaatluse all on iga päev üle 600 toote. Kas kauplused teavitavad tarbijaid soodusmüügist kooskõlas tarbijakaitseseadusega?

E-poodide sooduskampaaniate kontrolli käigus tuvastas TTJA peamiselt kolme sorti rikkumisi:

1. Tavahinna eksitav kuvamine

„Esimese kvartali jooksul on üks TTJA poolt tuvastatud peamisi rikkumisi tavahinna eksitav kuvamine tarbijatele,“ selgitas TTJA kaubandustalituse jurist Maarja Mere. „Nimelt tõstavad kauplejad enne sooduskampaaniat hinnad üheks-kaheks päevaks kõrgemaks, et näidata allahindluse suurust tegelikust suuremana. Taoline kauplemisvõte on tarbijat eksitav ja keelatud, kuna tarbijale kuvatakse saadavat hinnaeelist tegelikkusest suuremana.“

2. Sooduskampaanial ei ole märgitud lõppkuupäeva

Teiseks tuvastas kontroll, et soodusmüügikampaaniad ei olnud ajaliselt piiratud ehk sooduskampaania lõppkuupäeva ei olnud tarbijale avaldatud. „Soodusmüük peab kestma piiritletud aja ehk sooduskampaanial peab olema algus- ja lõppkuupäev,“ märkis Mere.

Sooduskampaania kuupäevade avaldamine on oluline, et tarbija teaks, mis perioodi jooksul kaupleja pakutav hinnaeelis kehtib ning ta saaks teha informeeritud ostuotsuse. Vastasel juhul jääb tarbijale arusaamatuks, kui kaua on soodushind kehtinud või kui kaua saab toodet veel soodustingimustel osta. „Sooduskampaania lõppkuupäev tuleb märkida ka hooajalistele allahindlustele või lõpumüükidele,“ sõnas Mere.

3. Sooduskampaaniad on liiga sageli

Kolmandaks tuvastas TTJA e-kaupluste kontrollimise käigus, et soodusmüügikampaaniaid korraldatakse sageli järjestikku või väga väikese ajalise vahega. Selle tulemusel pole tarbijal võimalik aru saada, mis on toote tavahind ja soodushinnaga kaasnev hinnaeelis. „Heade kaubandustavadega on vastuolus praktika, kus tarbijale ei ole avaldatud teavet, et tooted on järjestikuste sooduskampaaniate raames püsivalt alla hinnatud. Taolisel juhul võib soodushinda pidada toote tavahinnaks, kuna toode on antud hinnaga pakkumises suurema osa ajast. Püsivate allahindluste puhul näitavad ka hinnagraafikud, et toodete hindades pole muudatusi toimunud, mistõttu on tarbijale kuvatav hinnaeelis üksnes näiline,“ tõdes Mere.

Küsi täpsemat infot

Kui tarbijal tekib soodusmüügiga seoses küsimusi, tasub vajadusel küsida kauplejalt täpsemat infot. Kui kauba tavahind on märgitud võrdluses teiste kaupluste tavahindadega väga suureks, kutsub TTJA tarbijaid üles märkama ja tähele panema, kas kaupleja pakutav hinnaeelis vastab tegelikkusele.

TTJA alustas sooduskampaaniate ulatuslikumaid kontrolle 2020. aastal. Eelmise aasta alguses viis TTJA läbi sooduskampaaniate kontrolli kuues suuremas ehituspoes. Antud kontrolli tulemusest selgus, et kuuest suuremast ehituspoest ei eksitanud ostjat soodustustega vaid üks.

Lisaks kontrollis TTJA 2020. aastal tava- ja soodushindu Eesti suurimates e-kauplustes, kui seiras iga päev üle 1500 toote 35 erinevast e-kauplusest. Suurem osa kontrolli käigus tuvastatud rikkumistest oli seotud tavahinna  tarbijale kuvamisega. Nimelt tõstsid mõned kauplejad enne sooduskampaaniat toodete tavahinda ning soodusmüügi ajal kehtinud soodushinnad olid tegelikult varasemad tavahinnad.

Anna kahtlasest hinnast märku

TTJA jätkab Eesti suurimate e-kaupluste sooduskampaaniate kontrollimist terve 2021. aasta vältel. Kui tunned, et kaupleja on kasutanud hinnateabe avaldamisel ebaausaid kauplemisvõtteid, palume sellest teavitada Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametit (e-post: [email protected] või helistades tööpäeviti kell 10.00-15.00 telefonile 620 1707).