Reisimine

JAAMAHOONED: paljud on küll hävinud, kuid paljud püüavad endiselt pilke  

Jaanus Kulli, 3. juuli 2020 20:27
RISTI: Sarnaselt Palivere ja Riisipere jaamahoonetele tüüpprojekti järgi ehitatud maja on eelnimetatutest suurem. Hoone on renoveeritud, lisaks on algaegadest säilinud pagasikuur, veetorn ja üks puitelamu. 23. augustil 1999 avati raudteejaama kõrval koos mõnesaja meetri pikkuse endise raudteelõiguga mälestusmärk „Raudteerööpad mäletavad…“ kõigile Lääne-Eestist pärit küüditatutele. Foto: Hannes Dreimanis
 „Kui vanast Narvast pole praktiliselt midagi alles, siis sama saatus on tabanud ka selle linna raudteejaamu,“ ütleb raudtee-ettevõtluse ja -ajalooga tegelev Tiit Pruuli. Õnneks on kauneid vaksaleid Eestimaal ka säilinud ja paljud neist saavad tänavu juba 150aastaseks. Miks siis mitte mõne väärika vanuriga puhkuse ajal lähemat tutvust teha. 

„Esimene jaam ehitati sinna 1870 seoses Tallinna–Narva raudtee rajamisega. See hoone hävis Vabadussõjas, kui Narva ja Narva tagune oli üks suur rindetsoon. Vabadussõja ühed dramaatilisemad fotod on sellest, kuidas Eesti sõdurid seisavad põlenud Narva jaamahoone ees. Pärast sõda Eesti vabariigi ajal ehitati uus raudteejaam, millega seonduvalt tuleb meenutada Narva pommitamist 1944. aastal, kui venelased linna maatasa tegid. Tegelikult toimus Narva esimene pommitamine juba 15. juulil 1941, kui linna kohale ilmusid Saksa lennukid, sihtmärgiks vaksal, et takistada taganevate venelaste evakuatsiooni. 

Samal teemal

15.01.2021
Säästulahendus? Elron protestib Tartu vaksali perrooni ümberehitamise vastu
11.09.2020
Sügisene linnusetuur: tehkem endale Eesti ajalugu põnevaks
28.05.2020
Avasta väärikad vanurid: pilkupüüdvad veetornid kerkisid koos rongiliikluse algusega